Mail Med Cv Och Personligt Brev?
Kärt barn har många namn –
Det finns flera ord och stavningar för att skicka elektroniska brev. De som Retoriksällskapet rekommenderar är ” mejl” och “e-post” med de tillhörande verben “mejla ” och “e-posta”, Undvik mail och e-mail.
Med enkla knep får du dina mejl att gå från slafsiga till proffsiga. Här är Metrojobbs e-postskola för dig som söker nytt jobb. – Det är en modern teknik. Traditionella böcker om vett och etikett ger därför sällan någon egentlig hjälp inom området, säger Per Fredriksson, mejlexpert inom Svenska Retoriksällskapet.
- Många tror att det inte är så noga hur man gör, bara för att det är e-post.
- Det är ungefär som att säga det skulle vara okej att skriva allt på kuvertet i stället för i brevet när du skickar traditionell post – och dessutom fästa frimärket med ett gammalt tuggummi.
- Du som är arbetssökande måste också tänka på att den som tar emot mejlet inte kommer att ge det en andra chans.
Är det felmärkt eller saknar å, ä och ö kan mejlet snabbt hamna i papperskorgen. – E-posten kan vara är den första kontakten med rekryteraren och det är viktigt att ge ett seriöst och professionellt intryck. Arbetsförmedlingen kräver ofta att arbetslösa ska skicka en massa ansökningar till jobb för att få a-kassa, det gör att rekryterarna är särskilt belastade i dag, säger Per Fredriksson.
Det första steget mot ett proffsigare mejlande är faktiskt att inse att det varken är Ullabella eller ditt sjuåriga jag som söker jobbet. Skaffa en mejladress som ser proffsig ut och använd den enbart för ditt jobbsökande. – Jag vet en person som sökte en chefstjänst från en mejladress där hon hette Lillstrumpan.
Det är inte den bästa starten för en arbetssökande, säger Per Fredriksson. Proffsig mejl. Börja med att skaffa en mejladress som är seriös och använd den enbart för ditt jobbsökande. “förnamn.erternamn” hos någon av de stora gratismejlleverantörerna fungerar bra om du kan få det, annars fungerar “förnamn.efternamn56” också.
Låt bli jobbmejlen. Om du redan har ett jobb, skicka aldrig ansökningar från jobbmejlen, den tillhör inte dig, utan arbetsgivaren. Det sänder dessutom signalen att du inte respekterar din nuvarande arbetsgivare. Dessutom har arbetsgivaren rätt att gå igenom din e-post och då är det inte direkt till din fördel att du sökt andra jobb under arbetstid.
Mejla inte under kontorstid om du har ett jobb, särskilt inte om du använder jobbmejlen. Glöm inte telefonen. Om du inte söker en utlyst tjänst utan i stället spontanansöker är det bäst att ringa först innan du skickar över ansökningshandlingar. Korrekt ämnesrad.
Skriv vilken tjänst det gäller i ämnesraden, men skriv inte ditt namn där. Om du har en seriös e-postadress står namnet ändå med i avsändarfältet. Anpassa språket. Om du söker ett utannonserat jobb, kolla hur jobbannonsen är utformad. Är den mer formellt skriven kanske du ska skriva lite mer formellt. Hälsa lagom trevligt.
Hej” är ett utmärkt sätt att börja på i de allra flesta fall, men skippa utropstecknen. Tänk på att ansökan inte alltid blir läst av den du skickar den till. Undvik därför formuleringen “Hej Anna”. Kortfattad beskrivning. Skriv några korta rader om dig själv i mejlet, men spara detaljerna till ansökningshandlingarna.
Skriv positivt. Var vänlig och positiv. Undvik negativa ord och formuleringar som “nu har jag ringt fem gånger, kan ni se till att det här mejlet kommer till rätt person”. Stava rätt. Oftast finns stavningskontroll i mejlprogrammen, men den är inte alltid bra. Klistra gärna in mejlet i Word och kör stavningkontrollen där.
Det är alltid bäst att läsa på papper, så skriv ut texten och korrekturläs en extra gång. Kontrollera särskilt företagsnamn och datum. Inget MVH:ande. Avslutningsfraser som oftast fungerar är “Med vänlig hälsning”, “Vänligen” och “Vänlig hälsning” följt av ditt namn.
- Förkorta inte till MVH, det ger bara ett slappt intryck.
- Skippa högstadiebetygen.
- Skicka bara med de handlingar som arbetsgivaren efterfrågar, oftast bara CV och personligt brev.
- Få arbetsgivare vill ha dina gamla skolbetyg.
- Om de vill ha det så skriver de ut det i annonsen. Slå ihop.
- När du mejlar en CV och ett personligt brev rekommenderar Svenska Retoriksällskapet att du gör det i ett och samma dokument, med det personliga brevet först.
Då hamnar de inte lika lätt på villovägar samtidigt som du underlättar arbetet för rekryteraren. PDF:a. Du har säkert skrivit din ansökan i Word, men om du skickar den i det formatet kan du råka ut för en massa problem. Om du och arbetsgivaren har olika versioner kan det hända att dokumentet inte går att öppna, att dina formateringar blir fel eller att å, ä och ö försvinner.
Spara i stället ner det som en PDF, då vet du att den version rekryteraren öppnar ser exakt likadan ut. Om du inte har ett program för att skapa PDF-filer, så finns det ett program för gratis nedladdning. Det heter PDF 995 och är reklamfinansierat. Ladda ner det på, Säkerhetskopiera. Om du vill ha stilpoäng så bifogar du ansökan i två format.
Förutom PDF skickar du med en “säkerhetskopia” i formatet RTF. När du sparar ner ditt Word-dokument så väljer du bara filtypen RTF i stället för,doc eller,docX som brukar vara förval i Word. Klistra inte in. Klistra under inga omständigheter in brev och CV i mejlets brödtext.
Avsätt mejltid. Du ska så klart svara på mejl snabbt, men du behöver inte alltid släppa allt för att svara med en gång. Skaffa en mejlrutin och avsätt en eller flera tidpunkter varje dag för att svara på mejl i stället. Om du vet att du ska svara på 20 mejl på 20 minuter lägger du ner mindre tid på varje svar.
Respektera privatlivet. Vidarebefordra aldrig en privat konversation mellan två personer. Du skulle aldrig lägga någons personliga brev i kopiatorn och dela ut. Öppna mottagarlistor. Om flera personer får samma mejl, redovisa alltid öppet vilka som fått samma information.
Så mejlar du rätt när du söker jobb
Visa hela svaret
Contents
Vad skriver man i mailet med CV?
Hur skriver man en spontanansökan? – Din spontanansökan ska innehålla ett tre saker: Ett första mail, ett uppdaterat CV och ett personligt brev. Var noga med att inte upprepa samma saker i alla tre utan rikta in dig på olika aspekter av vad arbetsgivaren letar efter.
I mailet berättar du varför du kontaktar dem, i CV:et lyfter du fram dina erfarenheter och i det personliga brevet visar du upp din motivation och berättar vad du skulle kunna bidra med om företaget anställde dig. För fler tips på hur du skriver ett bra CV, läs vårt inlägg “Att skriva ett riktigt bra CV”,
Precis som i alla bra jobbansökningar bör ditt CV skräddarsys för det aktuella företaget (och tjänsten om du vet vilken du är ute efter). När du skriver ditt CV ska du tänka på att utgå ifrån de kvalifikationer och färdigheter och den kultur som företaget värdesätter.
- När du anpassar ditt CV ska du visa varför du är den typ av person som passar in i just deras organisation.
- Vilket leder oss till det kanske viktigaste tipset – gör din hemläxa! Du måste sätta dig in i hur företaget arbetar, dess ställning på marknaden, dess förväntningar på medarbetare och dess värden och vision inför framtiden.
Den informationen hittar du ofta på företagets hemsida. Gå igenom deras sociala medier och känner du någon som jobbar på företaget så är det också en bra källa till värdefull information.
Visa hela svaret
Kan man sätta ihop CV och personligt brev?
Blanda ihop cv och personligt brev – Cv är hårdfakta och beskriver kort de jobb, anställningar och utbildningar du haft, det personliga brevet är en kort beskrivning om dig som person. Håll dig till en hård struktur så får arbetsgivaren lättare överblick på dig och dina kunskaper. Så skriver du cv Så skriver du personligt brev
Visa hela svaret
Vad ska man skriva i ett mejl när man söker jobb?
Hur presenterar man sig i mailet? – När du väl ska skriva mailets innehåll bör du börja från början, vilket i detta fall är med hälsningsfrasen och en presentation av dig själv. Använd gärna ett enkelt “hej” följt av läsarens namn för att skapa en tydlig gemenskap mellan er och för att verkligen bjuda in läsaren.
- Därefter är det dags att presentera dig, och det gör du bäst genom att kort och gott berätta om vem du är och varför du vill söka jobbet.
- Du kan även berätta om varför företaget eller arbetsplatsen intresserar dig och varför du är värd att anställa trots att de för närvarande kanske inte ens anställer nya kandidater.
En bristande presentation är för kort, för ointressant och använder ett olämpligt och arrogant språkbruk. En sådan kan exempelvis se ut som följande: FELAKTIG Jag är personen ni letat efter eftersom att jag passar perfekt på ert företag och kan multiplicera er omsättning många gånger om.
- Så anställ mig bara! Ett bättre exempel kan istället likna detta: KORREKT Jag är en nyutexaminerad tandläkare med specialisering inom pedodonti som är nyinflyttad i Uppsala och som därför letar med ljus och lykta efter en ny arbetsplats.
- På Aqua Dental skulle jag säkerligen kunna utvecklas som bäst då jag hört en hel del om era inspirerande anställda och er generösa inställning till klienter och vårdalternativ.
⚠️ Varning: Akta dig för att verka krävande eller arrogant i din presentation, då arbetsgivaren eller rekryteraren ju inte bett om din jobbansökan eller visat något som helst intresse för dig tidigare. Förbli istället ödmjuk till det du faktiskt gör – vilket är att exponera dig på arbetsmarknaden i hopp om att få ett jobberbjudande.
Visa hela svaret
Vad skriver ni i mailet när ni söker jobb?
4. Förklara varför tjänsten intresserar dig – Det kan vara bra att förklara med få ord varför tjänsten är av intresse för dig och varför du skulle vara en bra kandidat. Se till att göra research om tjänsten och företaget så du enklare kan anpassa mailet utifrån vilka dem är och vem dem söker. Bildkälla: Unsplash
Visa hela svaret
Hur många jobb ska man ha med på sitt CV?
Hur många jobb bör man inkludera i ett CV? – Det finns ingen gräns på hur många jobb du bör inkludera utan den främsta faktorn som avgör detta är längden på ditt CV, vilket vanligtvis är 1–2 sidor. Ge de jobb som är mest relevanta mer utrymme, men undvik att ta bort irrelevanta jobb om det skapar oförklarliga luckor i ditt CV,
Visa hela svaret
Varför är det bra att ha med ett personligt brev i din ansökan?
Varför ska man skriva ett personligt brev? – Syftet med ett personligt brev är att presentera dig själv och göra en kort sammanfattning av din yrkesbakgrund. Ett bra personligt brev kan väcka rekryterarens intresse och få hen att vilja läsa ditt CV, för att sedan kontakta dig för en arbetsintervju.
Visa hela svaret
Hur påbörjar man ett mail?
Börja med ett hej – Börja alltid ditt mejl med Hej följt av mottagarens namn samt utropstecken, till exempel Hej Eva!, Eftersom e-post kan användas till massutskick och andra typer av opersonlig kommunikation är det bra att använda mottagarens namn för att markera att det är personligt.
- Dessutom ger det ett trevligt intryck; mottagaren känner sig sedd.
- Ett utropstecken fungerar alltid i hälsningsfrasen.
- Punkt kan verka alltför nedtonat, nästan oengagerat, och kommatecken kan ge intryck av att du har väldigt bråttom att komma till sak och knappt har tid att hälsa.
- Det är dock värt att påpeka att alla tre varianterna är korrekta enligt skrivreglerna.) Om mottagaren svarar och det hela utvecklar sig till en mejlväxling i flera turer kan det kännas tjatigt att fortsätta att upprepa namnet.
Då räcker det med Hej! eller kanske Hej igen!, Det fungerar också bra om du redan har skickat ett mejl och sedan till exempel kommer på att du måste komplettera med ytterligare information i ett nytt meddelande innan mottagaren hunnit svara.
Visa hela svaret
Hur ska jag berätta om mig själv?
Att berätta om sig själv på arbetsintervju – När arbetsgivaren ber dig att berätta om dig själv bör du inte prata längre än ca 2-3 minuter. Håll det kort och relevant när du berättar om dina erfarenheter. Ett bra tips är att börja med att berätta om din senaste anställning, vad du gjorde där och hur du trivdes, efter det kommer förmodligen resten av sig själv.
Arbetsgivaren vill veta vem du är i arbetssammanhang utifrån din yrkesroll. När arbetsgivaren ber dig att berätta om dig själv vill de inte höra hela ditt CV. Personen som håller intervjun har redan läst om dina tidigare arbetsplatser. Passa på att berätta en historia som de kan minnas och förknippa med dig.
Till exempel kan du berätta vad du lärt dig på tidigare arbetsplatser och dokumenterade framgångar som går att koppla till tjänsten. Undvik att berätta om hela ditt liv kronologiskt, det brukar resultera i en tråkig och intetsägande presentation av dig.
Visa hela svaret
Hur skriver jag ut ett mail?
Öppna e -postmeddelandet du vill skriva ut. uppe till höger i e -postmeddelandet. Klicka på Skriv ut.
Visa hela svaret
Måste man skicka med CV?
Jag vet inte hur många timmar jag själv har suttit sena nätter med att formulera det perfekta personliga brevet till jobbet jag sökte. Vad skulle jag kunna skriva istället för ordet “arbetsmyra” och hur kunde jag omformulera att jag gillade att ha “många bollar i luften”? Kommer arbetsgivaren att uppleva mig som tråkig om jag skriver att jag gillar att umgås med familjen? Eftersom det tog rätt många timmar att skriva ett bra personligt brev ville man heller inte att brevet skulle bli en engångsprodukt utan det fick gärna kunna återanvändas OM man inte fick jobbet. Därför var 90% av innehållet standardiserat, dvs. att man återanvände andra och tredje stycket samt avslutningsfrasen: ” Jag hoppas att detta brev har väckt ert intresse för vem jag är och vad jag kan bidra med.”. Det enda jag bytte ut var namnet på mottagaren, bolagets namn och en kort motivering om varför just jag skulle passa perfekt i rollen som företaget sökte. För att ytterligare förstärka den personliga touchen signerade jag alltid mina personliga brev. Sedan var det bara att hoppas på att mottagaren inte skulle genomskåda det standardiserade brevet Ett antal år har gått nu från de där sena nätterna och rollerna har blivit omvända. Nu är det jag som tar emot jobbansökningar. Vad jag nu har insett är att jag nästan helt struntar i att läsa det bifogade brevet och istället fokuserar helt och hållet på personens CV. Det personliga brevet trodde man ju var själva USP:en som avgjorde om arbetsgivaren valde att kalla mig på en intervju istället för en annan jämbördig kandidat – men icke! Så mitt tips till er som nu inför det nya året funderar på att byta arbetsgivare är att strunta i att skriva det personliga brevet och istället lägg tid och energi på att utveckla ditt CV. Ett tydligt CV ger oftast minst lika mycket information om vem du är som person. Så ökar du dina chanser att få jobbet du söker: > Konkretisera vad ditt examensarbete, tjänsten eller ditt uppdrag gick ut på och vad du utförde för arbetsuppgifter. > Vilken kompetens eller erfarenhet fick du som den nya arbetsgivaren skulle kunna uppskatta eller ha nytta av? Skriv några rader av ovanstående två punkter i samband med aktuellt stycke som gör det tydligt för arbetsgivaren att förstå vad du har gjort och lärt dig. > Strukturera ditt CV och placera dina utbildningar och erfarenheter i kronologisk ordning. Senaste meriten längst upp och sedan i fallande ordning bakåt i tiden. Detta kan tyckas självklart men tåls att poängtera. > Komplettera med en representativ bild på dig själv. Första intrycket av en person är väldigt viktig och en bild är det första man ser på ett CV. Använd inte en bild från en Håkan Hellström konsert eller från Thailandresan utan använd en seriös bild som visar din professionella sida. > Less is more. Rabbla inte upp vartenda program du kan utan fokusera på verktygen du tror passar för tjänsten du söker eller som du känner att du behärskar bra. Genom att följa dessa enkla tips hoppas jag att du kommer att öka dina chanser att få ditt drömjobb och samtidigt spara tid och frustration då du slipper skriva ett perfekt personligt brev, i alla fall om du söker ett jobb hos Omecon,
Visa hela svaret
Vad ska man skriva i sin profil i CV?
En CV – profil är en kort sammanfattning av arbetslivserfarenhet, kompetens, prestationer och mål. Det är en professionell introduktion till ditt CV. Den visar dina bästa egenskaper och dina mål i yrkeslivet. En CV – profil är i huvudsak ett kort följebrev, ett personligare brev.
Visa hela svaret
Vad ska man döpa sitt CV till?
Namnge ditt cv på ett smart sätt – En annan detalj som många missar är att när man döper cv-filen och använder sig av ett standardnamn. Försök att få ditt cv att sticka ut redan i filnamnet, så att arbetsgivaren enkelt kan särskilja ditt cv från andra sökandens.
Visa hela svaret