Hur Lång Tid Har Man Att Hämta Ut Paket?
Om du skickat en försändelse som hamnat på ett serviceställe så ligger försändelsen normalt kvar i 14 dagar, om mottagaren väljer att inte hämta försändelsen inom denna tid så returneras försändelsen till dig. Vid retur tillkommer oftast en returavgift men i vissa tjänster ingår returkostnaden.
Visa hela svaret
Contents
Hur lång tid har man på sig att hämta ut sitt paket?
Hur länge ligger paket kvar hos ombudet innan de returneras? – Det generella svaret på den frågan är cirka 14 dagar. Det mer specifika svaret beror på valet av transportör, där Bring och DHL har en tidsgräns på 13 dagar medan Schenker och UPS har 9 dagar som maxgräns.
- Det betyder att paket som skickas med Bring eller DHL går i retur dag 14, och att paket som skickas med Schenker eller UPS skickas i retur dag 10.
- För PostNords ombud är det 6 dagars förvaring av paket som gäller, vilket betyder att det går i retur dag 7.
- Det finns dock en möjlighet att utöka förvaringstiden till 13 dagar, med retur dag 14.
Att paket skickas i retur beror oftast på att det inte har hämtats ut i tid. Det kan också bero på att leveransen är försenad, vilket i sin tur kan leda till att kunden reklamerar försändelsen som då går i retur.
Visa hela svaret
Kan någon annan hämta ut mitt paket utan leg?
Hämta brev och paket skickade med PostNord TA EMOT Vad behöver du tänka på när du ska hämta ut ett brev eller paket? Här får du svaren!
När din försändelse finns att hämta får du en avisering där det framkommer var det finns. Beroende på typ av avisering (sms/brev/mejl) uppger du den fyrsiffriga koden i ditt sms eller lämnar fram din brev- eller mejlavi på utlämningsstället.
Hitta närmaste brevlåda eller serviceställe för att få reda på tömnings- och öppettider och för att veta var du kan lämna in eller hämta paket, köpa våra förpackningar med porto eller posta ett brev.
I våra paketboxar hämtar du smidigt och säkert ditt paket genom att använda PostNord App och legitimera dig via Mobilt BankID. Observera att det endast är den som står som mottagare av paketet som kan använda den digitala nyckeln och hämta paketet efter legitimering med Mobilt BankID.
En fullmakt används när mottagaren saknar giltig legitimation eller av någon anledning inte kan kvittera försändelser själv.
När du hämtar ditt paket, Rek eller Postförskott hos ett utlämningsställe behöver du kunna legitimera dig. Namnet på legitimationen måste stämma överens med namnet på mottagaren och det namn som står angivet på försändelsen. Är försändelsen ett Rek eller Värde måste avin dessutom skrivas under. Här hittar du information om vad som gäller när du tar emot brev och paket från andra länder eller importerar varor, till exempel handlar på nätet. : Hämta brev och paket skickade med PostNord
Visa hela svaret
Kan någon hämta ut mitt paket utan leg?
Hämta ut paket med hjälp av Mobilt BankID Artiklar/E-handel 2020-06-04 Med Mobilt BankID slipper kunderna ta med sig legitimation när de ska hämta ut ett paket. Mottagaren kan istället identifiera sig med Mobilt BankID. Hos Tommy Soini, som driver butiken och postombudet Direkten i Sundbyberg utanför Stockholm, kan det ibland bli långa köer med kunder som vill hämta ut sina paket.
- Den digitala legitimeringen gör hanteringen smidigare.– Det här underlättar otroligt mycket både för oss och kunderna som slipper krångla med id-handlingar.
- Det går snabbare, blir kortare köer och mindre krångel, säger han.
- Lösningen, som är en funktion i, gör att mottagaren kan identifiera sig med hjälp av Mobilt BankID.
När det är gjort räcker det med att visa den digitala avin i appen för att hämta ut paketet. Mottagaren kan själv använda avin eller skicka den vidare till en bekant som då kan hämta ut paketet.
Visa hela svaret
Vad händer om jag inte hämtar ut mitt paket Asos?
Regler & Villkor | ASOS Vi är ASOS.com Limited, Dutch Branch, en företagsfilial som är registrerad i Nederländerna med en registrerad adress på Luna ArenA, Herikerbergweg 238, 1101 CM Amsterdam och registrerad i handelsregistret för den holländska handelskammaren (Kamer van Koophandel ) under nummer 86043188.
När du handlar hos oss (eller använder våra tjänster, appar och webbplatser (våra “Webbplatser”)) gäller följande villkor. Villkoren är viktiga för både dig och oss eftersom de beskriver vad vi förväntar oss av varandra. De ger dig även användbar information. Du kan läsa mer på (som också ingår i dessa villkor).
Om du behöver hjälp med någonting annat är du givetvis välkommen att – Vi blir alltid glada att höra från dig! Vi håller de här användarvillkoren och uppdaterade och ändrar dem från tid till annan, så kom ihåg att titta in innan du handlar, eftersom den senaste versionen gäller,
Laglig ångerrätt inom 14 dagar Du kan avbryta din beställning inom 14 dagar efter att du mottagit den genom att fylla i, Skicka tillbaka det till oss via e-post på och returnera produkterna till oss. Du har 14 dagar (från och med arbetsdagen efter mottagandet av din beställning) på dig att häva ditt beställningskontrakt med ASOS så att vi kan erbjuda dig full återbetalning av de köpta artiklarna samt leveranskostnaden (om du har betalat för den).
Om du vill returnera hela din beställning och har betalat en leveransavgift återbetalar vi kostnaden för en Standardleverans till ditt land, även om du har valt en snabbare leverans. Till exempel, om du betalade 260,00 kr för Leverans Nästföljande Arbetsdag men kostnaden för Standardleverans är 40,00 kr, då återbetalar vi 40,00 kr.
- Ifall din vara är felaktig eller trasig så återbetalar vi dig hela leveranskostnaden.
- Till exempel, om du betalade 260,00 kr för Leverans Nästföljande Arbetsdag återbetalar vi dig 260,00 kr.
- Om du endast returnerar en del av din beställning till oss kan begäran om återbetalning av fraktkostnader då inte beaktas.
Om du redan har tagit emot din beställning måste du returnera de varor du vill avbryta till oss. När du har informerat oss om din avsikt att avbryta beställningen kommer vi att förklara proceduren som ska följas. Returnerade föremål får inte vara slitna eller använda och måste vara i originalskick, de kommer att inspekteras när de mottagits.
Vi försöker ta emot alla returer. Returnerade varor måste behålla etiketterna men returförpackningen behöver inte vara fraktförpackningen. Det är dock ditt ansvar att se till att returnerade varor är ordentligt packade så att de inte skadas under frakt. I händelse av att en returnerad vara anländer under otillräckliga förhållanden kommer vi att returnera varan till dig.
I det här fallet kommer vi inte att kunna utföra en återbetalning. Om vi inte tar emot din annullerade beställning kan vi komma att göra en återställning på din bekostnad.
- För att handla hos oss måste du
- · vara minst 16 år gammal
- · ha ett kredit- eller betalkort som vi accepterar (se aktuell lista över godtagbara betalningsmetoder längst ner på sidan )
· vara behörig att använda detta kredit- eller betalkort (dvs. det är i ditt namn eller du har tillstånd att använda det). Vi vill även upplysa om att vissa av de varor som säljs på våra webbplatser eventuellt inte är lämpliga för personer under 18 år.
När du lägger en beställning kommer du att få ett mejl som bekräftar att vi har mottagit den. Vi utför sedan en rutinmässig förauktorisering för att kontrollera att det finns tillräckligt mycket pengar på kortet. Vi godkänner din beställning först när betalningen har godkänts och kortet har debiterats (därefter skapas ett avtal, baserat på dessa villkor).
Du har eventuellt möjlighet att annullera (inte ändra) din beställning under en kort period efter det att beställningen har skickats in. Hur länge detta är möjligt beror på vilken leveransmetod du har valt (och kommer att anges i bekräftelsemejlet). Du kan inte ändra din beställning, utan måste annullera (och/eller returnera originalartikeln/artiklarna) och beställa igen.
Alla beställningar gäller i mån av tillgång och bekräftelse av beställningspriset. Men oroa dig inte; om det uppstår problem med en beställning kommer vi att kontakta dig. I sällsynta fall kan det hända att vi måste neka eller annullera en beställning, eller stänga eller frysa ett konto (även om vi tidigare har bekräftat din beställning) – t.ex.
om vi märker något ovanligt med en beställning eller ett konto, eller om din beställning strider mot enhetsgränserna (som beskrivs på produktens visningssidor för specifika produkter). O m ditt konto har blockerats och du tror att vi har gjort ett misstag, vänligen kontakta kundtjänst så pratar de gärna med dig om det.
- Använder du Klarna för att kunna prova innan du köper? Vissa särskilda villkor gäller – se här om du vill ha,
- Priser och produktbeskrivningar Det är mycket på gång här på ASOS huvudkontor, och ibland händer det att någon av våra medarbetare lägger upp ett felaktigt pris eller beskriver en produkt eller kampanj på ett felaktigt sätt.
Om vi upptäcker ett fel som rör någon av de varor du har beställt kommer vi att meddela dig så snart vi kan och ge dig möjlighet att bekräfta din beställning igen (till rätt pris) eller annullera den. Om vi inte lyckas nå dig kommer beställningen att betraktas som annullerad.
Om du redan har betalat för varorna när du annullerar kommer vi att återbetala hela beloppet. Priserna inkluderar moms (om tillämpligt). Beroende på värdet av din beställning och vilken leveransmetod eller leveransadress du väljer kan det hända att en avgift tas ut för leveransen (se nedan). Sådana extraavgifter visas tydligt när du går till kassan och är inkluderade i totalbeloppet.
Innan du slutför din beställning kommer du att få ett antal olika leveransalternativ att välja bland, inklusive uppskattad leveranstid och leveransdatum, baserat på leveransadressen. Här på ASOS jobbar vi hårt för att uppfylla alla leveranstider, men ibland kan det bli förseningar – t.ex.
på grund av förseningar hos posten/fraktföretaget, logistiska problem eller dåligt väder. Vi kommer att hålla dig uppdaterad så långt vi kan och du bör kunna spåra din försändelses status. Har du några problem med din leverans? Meddela oss inom 30 dagar från det datum då din beställning borde ha levererats, så gör vi vårt bästa för att hjälpa dig.
Returer och återbetalningar Läs här. Vill du returnera en vara du inte vill ha? Vi förstår, ibland händer det att en vara helt enkelt inte funkar och du vill ha pengarna tillbaka. Oroa dig inte, så länge en vara skickas tillbaka i originalskick kan du göra en retur gratis med förbehåll för reglerna nedan som innehåller föreskrifter om Skäligt Bruk.
- Om du gör en retur och begär en återbetalning för din vara inom 14 dagar efter att den levererats till dig eller blivit tillgänglig för avhämtning, samt returnerar varan till oss inom ytterligare 14 dagar, kommer vi att göra en återbetalning till din ursprungliga betalningsmetod.
- Vi strävar efter att återbetala dig inom 14 dagar efter att vi tagit emot den returnerade varan.
- Om du begär en återbetalning för en vara inom tidsramen ovan men av någon anledning inte kan returnera varan till oss ber vi dig att höra av dig – men en eventuell återbetalning kommer ske efter vårt eget gottfinnande.
- Efter det?
Vi kan inte acceptera returer av oönskade varor efter att tidsramen för returer ovan har passerat. Om du försöker göra en retur kan vi komma att skicka tillbaka varan till dig och be dig täcka leveranskostnaderna. Vad händer med min retur om jag använde Klarna när jag gjorde en beställning? Om du har använt Klarna när du gjorde din beställning betalar du den via faktura inom 14 dagar efter att den genomfördes.
- Face+Body-varor som är öppnade, använda eller där förseglingen har brutits
- Underkläder om hygienförseglingen inte är intakt eller lappar har gått sönder
- Badkläder om hygienförseglingen inte är intakt eller lappar har gått sönder
- Örhängen eller piercing-smycken som har manipulerats eller är trasiga
- Detta påverkar inte dina lagstadgade rättigheter.
- Originalskick
- Alla varor ska skickas tillbaka i originalskick och originalförpackning där det är möjligt, inklusive prislappar.
Skor – prova endast skor på mattor för att skydda sulorna. De måste också returneras i sin originalkartong och skyddspåse där dessa fanns vid leveransen. Alla varor inspekteras vid retur. Självklart går det bra att prova en vara som du skulle göra i en butik, men var snäll och använd inte varan.
När du provar varor ber vi dig att vara försiktig med dem (använd inte för mycket kraft när du tar på dig dem) och ha inte på dig smink, parfym eller cologne, deodorant eller antiperspirant eftersom dessa kan lämna fläckar eller lukter på varorna. Om en vara returneras till oss och är skadad, använd eller i ett olämpligt skick eller där instruktionerna ovan inte har följts kommer vi inte att kunna ge dig en återbetalning och vi kan komma att behöva skicka tillbaka den till dig (och be dig stå för leveranskostnaderna).
Alternativt kan vi, efter eget gottfinnande, komma att minska din återbetalning för att reflektera värdeminskningen av en vara.
- Detta påverkar inte dina lagstadgade rättigheter.
- Skäligt bruk
- Där vi misstänker bedräglig aktivitet, inklusive men inte begränsat till misstänkta anspråk relaterade till beställningar som inte tas emot, artiklar som sakna r beställning och retur er med massor – mycket mer än till och med den mest lojala ASOS-kunden skulle kunna beställa, eller där vi vägrar fler returer från dig (se “När vi kan vägra att utfärda en återbetalning” nedan), returnera nde av varor som är slitna/använda och som inte matchar det som ursprungligen beställdes, kan vi behöva vägra att utfärda en återbetalning och blockera ditt konto och alla tillhörande konton,
Om ditt konto har blockerats och du behöver göra en giltig retur, kontakta kundtjänst. Du kommer att stå för kostnaden för att returnera varorna till oss. Observera att vi förbehåller oss rätten att vidta rättsliga åtgärder mot dig om varorna du returnerar inte matchar det du beställt.
- Detta påverkar inte dina lagstadgade rättigheter,
- Då och då kan det hända att vi ger dig erbjudandekoder som du kan använda för att reducera priset på utvalda produkter.
- Om ihåg att det är ditt ansvar att ange koden i kassan! Mer information om erbjudandekoder och reglerna för användning av dessa hittar du på här – men det finns några viktiga saker att komma ihåg: Varje erbjudandekod har sina egna villkor, som kommer att beskrivas när du får den (t.ex.
vilka produkter den gäller, om den kan användas en/flera gånger, när den kan användas o.s.v.) Om ingenting annat sägs kan erbjudandekoder inte användas som betalning för ASOS Premierleverans, för ASOS presentkort eller på ASOS Marketplace. Om du får en unik erbjudandekod som är avsedd för dig personligen (t.ex.
- En studentkod) ber vi dig att hålla den hemlig och inte låta någon annan använda eller utnyttja den (lägg till exempel inte upp den på sociala medier).
- Om vi tror att en erbjudandekod har använts felaktigt på något sätt (t.ex.
- Sålts eller delats med andra) kan vi annullera den och/eller frysa ditt konto, eller rentav stänga kontot utan att meddela dig.
Vi tycker inte om att behöva göra det här, men om en erbjudandekod inte kan fungera som den ska på grund av att någon eller något förstör det roliga för alla andra – t.ex. genom förfalskning, manipulering, tekniska fel eller vad som helst annat som ligger utanför vår kontroll och som påverkar driften eller rättvisan hos erbjudandekoden, så kan vi annullera, ändra eller frysa den.
- Om du har turen att få ett fysiskt eller elektroniskt presentkort hos ASOS, kan du besöka för att se hur och när de kan användas. Några saker att hålla i åtanke:
- Det är bäst att du så snart som möjligt knyter ditt presentkort till ditt ASOS-konto för att se till att det är säkert.
- Fysiska och elektroniska presentkort kan inte användas som betalning för ASOS presentkort eller på ASOS Marketplace.
Om du är supergenerös och köper ett e-presentkort på ASOS till någon annan, ska du kontrollera att du fyllt i deras mejladress korrekt! Om du fyller i fel adress och presentkortet skickas till någon annan, som utnyttjar det, är det inte mycket vi kan göra åt saken.
- Olla, dubbelkolla och till och med trippelkolla innan du köper kortet.
- När det gäller mejl händer det ibland att irriterande (men användbara) skräppostfilter skickar våra meddelanden till skräpmappar.
- Så om du inte har fått något tack för din generösa gåva kan det vara värt att kontakta mottagaren, eftersom det kan hända att det ligger någonting underbart och väntar i hens skräppostmapp! Presentkort som köpts från den brittiska ASOS-sidan är giltiga i 2 år från datumet det mottogs.
Presentkort som köpts från den amerikanska ASOS-sidan har inte något utgångsdatum. Presentkort som köpts från en ASOS-sida som är utanför USA eller Storbritannien har en giltighetstid på 10 år från datumet det mottogs. ASOS förbehåller sig rätten att annullera presentkort efter eget gottfinnande där bedrägeri eller missbruk misstänks.
Beskriver hur vi kommer att använda uppgifter om dig. Om dina uppgifter ändras behöver du uppdatera dem i Mitt konto för att vi ska kunna fortsätta att erbjuda dig bästa möjliga service (du kan även uppdatera dina marknadsföringspreferenser här). Här på ASOS älskar vi att kunna interagera och chatta med dig via sociala medier.
Men vi kan inte kontrollera dessa sociala mediaplattformar eller hur du ställer in dina profiler på dem. Kontrollera och välj dina sekretessinställningar så att du är införstådd och bekväm med hur dina personuppgifter används på dessa plattformar. Vi vet att det är självklart, men du får inte missbruka eller manipulera våra webbsajter, appar eller andra tjänster (“Webbsajter”) (t.ex.
hacka, ladda upp virus, trojaner, maskar, logikbomber eller annat skadligt tekniskt material eller utföra överbelastningsattacker eller liknande) eller på något annat sätt störa vår teknik eller funktionalitet, eller stjäla våra eller våra kunders data. Om du gör något av detta kan det hända att det är ett lagbrott, men det kan även hindra oss från att ge våra lojala ASOS-kunder bästa möjliga service, så vi tar den här typen av händelser på väldigt stort allvar.
ASOS kommer att anmäla varje sådan överträdelse eller aktivitet (och överlämna all information om de personer som varit inblandade) till relevanta brottsbekämpande myndigheter. Vi rekommenderar att du använder virusskyddprogramvara varje gång du besöker en webbsajt, även vår.
Trots att vi har ett särskilt team som jobbar hårt med att förhindra att utomstående manipulerar vår webbsajt kan vi inte garantera att den alltid kommer att vara fri från fel, virus eller personer med ont uppsåt. Och just det, du får inte använda automatiska system eller programvara för att extrahera data från vår webbplats (så kallad “skärmskrapning”).
Bråkmakareobservera följande! Du samtycker till att gottgöra, försvara och hålla skadeslöst såväl ASOS som dess direktörer, representanter, anställda, konsulter, agenter och samarbetspartner från alla slags anspråk från tredje part, ansvarsskyldigheter, skador och/eller kostnader (inklusive, men inte begränsat till, rättegångskostnader) som uppstår på grund av din användning (eller ditt missbruk) av den här webbsajten eller din överträdelse av användarvillkoren.
Immateriell egendom, programvara och innehåll ASOS äger eller har tillstånd att använda all immateriell egendom på sin webbsajt och i webbsajtens innehåll. Dessa rättigheter är skyddade i hela världen. Alla sådana rättigheter förbehålles. Du har rätt att lagra, skriva ut och visa innehåll från vår webbsajt endast för personligt bruk.
Du har inte rätt att använda någon del av webbsajten för kommersiella ändamål, såvida inte du har vårt uttryckliga tillstånd till detta. Du får inte heller använda ASOS logotyp eller något varumärke som tillhör ASOS (eller något märke i liknande färgställning) utan vårt uttryckliga medgivande.
När du recenserar produkter,eller betygsätter produkter, på ASOS godkänner du även Bazaarvoice villkor. Villkoren går att finna via Bazaarvoice hemsida när du skriver en recension eller ger ett betyg. För mer information angående villkoren, vänligen kontakta, Länkar till denna webbplats Du får gärna länka till asos.com så länge det görs på ett sätt som inte är kommersiellt, är skäligt och lagenligt, samt inte skadar eller drar fördel av vårt rykte.
Vänligen länka inte till webbsajten på sätt som antyder någon form av godkännande eller rekommendation av ASOS där inget sådan finns. Vår webbsajt får inte visas på någon annan webbsajt utan vårt medgivande. Har du klagomål eller behöver du prata med oss?
- Ibland kan det hända att någonting går fel och du kanske vill kontakta oss. Om så är fallet kan du kontakta vårt kundtjänstteam, som kommer att hjälpa dig försöka lösa eventuella problem med våra tjänster:
- Online – via RetailADR’s online klagomålsformulär som man kan ladda ner via,
- Skriftligt per post – för att acceptera ditt klagomål kräver RetailADR att du skickar ett ifyllt klagomålsformulär på papper via post till adressen som anges i klagomålsformuläret som kan laddas ner via,
Om Kundservice inte kan lösa ditt klagomål på ett tillfredsställande sätt kan du hänvisa ditt klagomål till RetailADR. RetailADR är en leverantör av alternativ tvistlösning som ASOS prenumererar på och är gratis för konsumenter att använda. RetailADR är godkänt av Chartered Trading Standards Institute (CTSI) för att tillhandahålla tvistlösningstjänster och utföra en oberoende granskning av ditt klagomål, i enlighet med bestämmelserna om alternativ tvistlösning (ADR) för konsumenttvister (behöriga myndigheter och information) 2015.
- Lagomål kan framföras till RetailADR på följande sätt: Om du behöver rimliga justeringar för att assistera dig att skicka in ditt klagomål, i enlighet med Equality Act 2010, kan RetailADR diskutera din begäran om assistans via telefon på 0203 540 8063.
- RetailADR har ett röstbrevlådesystem inställt specifikt för samtal av denna typ, så följ stegen enligt anvisningarna i det automatiska meddelandet.
Var medveten om att när du skickar in ditt klagomålsformulär kommer detta att vara din enda möjlighet att lämna in fakta eller bevis som du anser vara relevanta för ditt klagomål till stöd för ditt fall. När du har skickat in ditt klagomålsformulär har RetailADR en skyldighet att behandla anspråk inom 90 dagar efter att ha mottagit bevis från både dig och ASOS.
- När RetailADR har slutfört en första bedömning av ditt klagomål hänvisar de det till ASOS för att begära ett svar inom 28 dagar.
- Om du har några frågor har RetailADR ett dedikerat supportcenter online som är öppet måndag till fredag, 9.00–17.30, och finns till hands för att ge information och hjälp till konsumenter som behöver information om processen för klagomålshantering.
Detta kan nås på, Vi har rätt att när som helst ändra, ta bort eller modifiera våra tjänster och/eller valfri del av webbsajten (inklusive våra användarvillkor). Dessa användarvillkor och vårt samröre med dig är underställt engelsk lag, och de engelska domstolarna är exklusiv domvärjo.
Allmänna villkor för användar-genererat innehåll Har vi kontaktat dig via sociala medier angående att använda en av dina bilder på våra sociala kanaler? Grattis, det betyder att vi älskar din stil! Genom att ge dig chansen att visa ditt innehåll via våra sociala kanaler och genom att svara med den begärda hashtagen (t.ex.
#YesASOS) godkänner du att:
- Vi kan använda ditt användarnamn och innehållet (“Innehållet”) på ASOS.com, marketplace.asos.com, collusion.com och/eller samtliga ASOS-konton på sociala plattformar (inklusive men inte begränsat till Instagram, Facebook och Twitter).
- Vi kan redigera, anpassa, förbättra eller ändra Innehållet (men ASOS kommer inte behandla dig på ett nedsättande vis).
Du lovar att du:
- Har tillåtelse av alla i Innehållet;
- Har rätt att bevilja ASOS ovanståenderättigheter; och
- Är 16 år eller äldre.
Om du (eller någon annan i innehållet) ber oss att ta bort Innehållet kommer vi radera Innehållet från de sociala konton vi kontrollerar. Du förstår att andra användare på dessa sociala plattformar också kan dela och använda Innehållet efter att det har lags upp.
- I synnerhet kan användare på dessa plattformar göra skärmdumpar och spara en bild av Innehållet till deras enheter, dela Innehållet på sociala plattformar eller webbsidor som visar Innehållet (och som har delningsmöjligheter).
- Om du inte vill bevilja tillståndet som beskrivs ovan kan du inte ge oss rättigheten att använda Innehållet.
: Regler & Villkor | ASOS
Visa hela svaret
Kan någon annan hämta ut paketbox PostNord?
Hitta placering –
- Markytan utomhus ska ha ett plant underlag (asfalt eller marksten) i anslutning till en vägg eller mur. Undvik placering framför utblås, t. ex. fläkt vid tvättstuga.
- Måtten för en paketbox: höjd 203 cm, djup 63 cm och bredd 101 cm. Framför paketboxen behövs en fri yta om ca.100–150 cm. Vi rekommenderar två paketboxar per placering för att säkerställa ledig kapacitet, räkna med minimum 205 cm i bredd för att kunna säkerställa installationen.
- Platsen för placeringen av paketboxen ska kännas trygg och säker i både mörker och ljus.
- Säkerställ att ytan ligger inom fastighetens tomtgräns, dvs att ni äger marken.
- Paketboxen måste vara tillgänglig dygnet runt för åtkomst av alla, då även grannar ska kunna hämta paket, om hen valt leverans till paketboxen i området.
- Paketboxen kräver ingen markinstallation, fiber eller elanslutning då den drivs på batteri.
PostNord står för hårdvaran, installation, drift och allt underhåll förutom snöröjning. Det enda ni behöver göra är att upplåta markytan. Returer: Initialt finns det inte möjlighet att lämna returer i paketboxen. De lämnas in hos ett valfritt ombud.
- Mottagaren kan välja mellan olika paketboxar i checkouten hos e-handelsföretagen.
- Viktigt att meddela mottagaren om krav på PostNord App och BankID.
- Endast valbart för MyPack Collect i kombination med valfritt hämtställe.
- Mottagaren följer sina paket som vanligt via PostNord App eller via webben.
- Avisering skickas när paketet finns att hämta.
- Om paketet är för stort eller paketboxen är full levereras paketet till närmaste ombud samma dag och mottagaren aviseras via sms eller i PostNord App.
- För att hämta paketet i paketboxen behöver mottagaren vara registrerad användare i PostNord App samt ha tillgång till Mobilt BankID.
- Mottagaren går till paketboxen som finns på kartan i PostNord App och legitimerar sig via Mobilt BankID. Endast telefonen som man legitimerade sig med kan öppna paketboxen.
- Via Bluetooth upprättas en anslutning till paketboxen och via PostNord App öppnar mottagaren sin lucka.
- En eftertraktad bostads- eller serviceplats
- Erbjuda bekväma vardagstjänster
- PostNord tar investeringen
- Enkel att placera och installera (mot vägg)
- Kräver vare sig el eller nätverk
- Smidigt och säkert
- Löpande underhåll sköts av oss
: Allt du behöver känna till om paketboxar
Visa hela svaret
Kan man hämta ut paket med ett gammalt pass?
Lämna in ditt gamla pass eller id-kort om det är giltigt – Om ditt gamla pass eller id-kort fortfarande är giltigt, och du inte lämnade in det vid ansökan, behöver du göra det nu. Är det gamla passet eller id-kortet borttappat eller stulet måste du göra en polisanmälan innan du kan hämta ut det nya.
Visa hela svaret
Måste man ha lägg för att hämta paket?
“Går snabbare att hämta” – PostNord har nämligen lanserat en ny tjänst, som går ut på att mottagaren av paketet kan identifiera sig med hjälp av BankID. När det är gjort får mottagaren en digital avi som hon eller han kan skicka till någon annan, som sedan kan hämta ut paketet genom att endast visa upp avin.
– Det går alltså snabbare att hämta paketet, oavsett om man gör det själv eller ber någon annan, förklarar Maria Ibsén, pressansvarig på PostNord. För att använda den nya funktionen behöver mottagaren alltså ha PostNords app. Detta är dock inte ett krav för att man ska kunna hämta upp paketet. Paketet måste ha kommit in via servicen “Lägg till paket automatiskt”, som i sin tur bara fungerar om mottagaren har verifierat sina kontaktuppgifter i appen.
Kontaktuppgifterna måste dessutom stämma överens med den information som finns kopplat till paketet.
Visa hela svaret
Kan bud hämta paket utan ID?
Kommentarer –
Hej, Om någon annan ska hämta ditt paket, delar du enkelt QR-koden med budet som uppvisar QR-koden för ombudet. Om du inte använder BankID, behöver budet visa både din och sin egen legitimation. Annars får man kontakta sin avsändare och be dem att göra en namnändring på paketet. De behöver då kontakta oss skriftligen med sitt önskemål. Eva
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.
Visa hela svaret
Kan min sambo hämta ut paket?
Nu kan du som mottagare legitimera dig med BankID. När du signerat dig med BankID får du en QR-kod att visa för ombudet. Om någon annan ska hämta ditt paket, delar du enkelt QR-koden med hen. Om du inte använder BankID, behöver budet visa både din och sin egen legitimation.
Visa hela svaret
Kan min dotter hämta ut paket?
Om barnet saknar legitimation: –
Paket och postförskott kan en förälder hämta, mot uppvisande av sin egen legitimation och personbevis som visar vem som är barnets vårdnadshavare. Rekommenderad post kräver att båda föräldrarna (om båda är vårdnadshavare) skriver under, visar sina legitimationer samt personbevis som visar vem som är barnets vårdnadshavare. Båda behöver inte närvara, men den som hämtar måste ha med sig den andras legitimation och underskrift på avin.
när du ska hämta rekommenderat brev, paket och postförskott. för dig som skickar och hämtar brev och paket. : Ska du skicka försändelse till barn?
Visa hela svaret
Kan man hämta ut paket med BankID?
Nytta 3: Kan bidra till minskade utsläpp – DB Schenker har ombud över hela landet – i städer så väl som på landsbygden. I stan är det sällan långt till närmsta ombud, men i glesbygden ser det annorlunda ut. Att då ha möjlighet att låta någon annan hämta ut ett eller flera ombudspaket samtidigt är värdefullt.
- Så funkar BankID vid uthämtning av paket M ottagare av ombudspaket har möjlighet att identifiera sig och hämta ut försändelser med hjälp av BankID.
- När paketet finns att hämta hos ombudet får mottagaren en länk där hen kan identifiera sig via BankID.
- Efter identifiering skapas en QR-kod att visa upp för ombudet vid paketutlämning.
Det går dessutom att skicka QR-koden till någon annan, som i sin tur kan använda koden för att hämta ut paketet utan att behöva visa legitimation. icons/icon-link Latest posts Från nationell lönekartläggning till lokala mensskyddstationer. För att skapa en välkomnande arbetsmiljö behöver du tänka både på helheten och detaljerna. Och ibland utanför boxen. – Vi har skapat ett → more
Kom igång-paket för smidig Europafrakt Välkommen till (inspelning av) vårt webinar som tar upp allt du behöver veta för att komma igång med frakt inom Europa. Kanske är du nyföretagare, kanske går du i tankar → more
Efterfrågan på transporter är fortfarande god. Trots att svensk industri flyttat foten från gaspedalen. Samtidigt påverkas marknaden av flera faktorer där bland annat inflationen, energikrisen → more
Visa hela svaret
Hur lång tid har man på sig att hämta Instabox?
Hur länge ligger ett paket hos ombudet/i boxen?
Bring och DHL Paket som skickas med Bring ligger kvar hos ombudet i 14 dagar innan det returneras till oss. PostNord Paket som skickas med PostNord ligger kvar hos ombudet i 7 dagar innan det returneras till oss. Instabox
Skickas ditt paket med Instabox så ligger det kvar i boxen i 3 dagar, sedan körs det tillbaka till Instabox lager. Då kan du boka en ny utkörning till samma, eller en annan box utan extra kostnad inom 10 dagar efter det returneras det till oss. Budbee Box Skickas ditt paket med Budbee Box så ligger det kvar i boxen i 7 dagar, efter det returneras det till oss.
Visa hela svaret