Vad Innebär Eftersändning Av Post?

0 Comments

Vad Innebär Eftersändning Av Post
Eftersändning av post Eftersändning innebär att post som skickas till din folkbokföringsadress vidarebefordras till din eftersändningsadress. Vill du eftersända din post kan du beställa det hos Svensk Adressändring AB mot en avgift.
Visa hela svaret

Måste man ha eftersändning av post?

Eftersändning av post – få din post till rätt adress – När du gör en flyttanmälan ändras din folkbokföringsadress, vilket är den adress myndigheter och vissa företag hämtar information från. Men alla företag hämtar inte informationen från Skatteverket, och därför kan det vara bra att ordna med eftersändning av post. Eftersändning av post kan i regel göras på två olika sätt.
Visa hela svaret

Måste man betala för eftersändning?

Att anmäla en adressändring till Svensk Adressändring AB (SvAAB) är gratis. Däremot är lagring eller eftersändning av post till den nya adressen avgiftsbelagd. Adressändring kan även göras hos skattemyndigheten men dessa uppgifter når inte postoperatörerna.

Det är viktigt att anmäla adressändring när man flyttar. Att anmäla adressändring till Skatteverket (ändring av folkbokföringsadress) kostar ingenting. Vill man begära eftersändning eller lagring av sin post får man vända sig till Svensk Adressändring AB (SvAAB) som tillhandahåller dessa tjänster mot betalning.

Fungerar inte eftersändningen bör man kontakta SvAAB:s kundtjänst och redogöra för vad som gått fel. De flesta postoperatörer i Sverige är anslutna till SvAAB och får regelbundet information om vilka personer som gjort adressändring och/eller beställt eftersändning eller lagring.
Visa hela svaret

Hur gör man när man eftersänder post?

Klicka på frågan för att se svaret. Det är viktigt att anmäla adressändring när man flyttar. Att anmäla adressändring till Skatteverket (ändring av folkbokföringsadress) kostar ingenting. Vill man begära eftersändning eller lagring av sin post får man vända sig till Svensk Adressändring AB (SvAAB) som tillhandahåller dessa tjänster mot betalning.

  1. De flesta postoperatörer i Sverige är anslutna till SvAAB och får regelbundet information om vilka personer som gjort adressändring och/eller beställt eftersändning eller lagring.
  2. Fungerar inte eftersändningen bör man kontakta SvAAB:s kundtjänst och redogöra för vad som gått fel.
  3. När man flyttar måste man själv informera avsändare om att man har ny adress.

Den vanligaste orsaken till att brev inte kommer fram till den nya adressen är att man under eftersändningstiden glömt att informera avsändaren om att man har bytt adress. Det är endast vissa myndigheter och företag som automatiskt får tillgång till de nya uppgifterna genom centrala adressregister.

När eftersändningstiden upphört, får postoperatören ingen mer information från SvAAB om vart ett brev med den gamla adressen ska skickas. Brevet ska i dessa fall returneras till avsändaren och om någon sådan inte angetts ska det skickas till PTS enhet för saknade brev. C/o ska användas som adresseringsuppgift framför namnet i adressen på den som ska ansvara för/ta hand om en försändelse och se till att den når den avsedda adressaten, det vill säga när person A ska ta hand om posten för person B då person B av någon anledning inte har möjlighet att ta emot den själv.

Det kan till exempel röra sig om situationer då en huvudmans post ska gå till dennes god man, eller ett myndigt barn som ska ta hand om posten för sina åldrande föräldrar. Den som ska ta hand om posten anses då vara den förmedlande mottagaren av försändelsen.

  1. I dessa fall ska försändelsen adresseras på detta sätt: Huvudman Huvudmansson c/o God M.
  2. Godmansson Åvägen 33 123 45 Staden Läs mer om care of-adressering.
  3. Om du skrivit ett brev som inte kommit fram så ska du först kontakta din postoperatör.
  4. Brevet kan finnas där.
  5. Men om du inte hittar brevet där, så kan du skicka en anmälan till PTS.

Det kan du göra via e-tjänsten “Anmälan av saknat brev”. Brev som inte har kunnat delas ut eller som är underfrankerade skickas till PTS av postoperatören. PTS har särskilda befogenheter att öppna breven i syfte att hitta avsändaren. Hittar myndigheten information om avsändaren så skickas brevet tillbaka till denne.

  1. Myndigheten gör däremot inga försök att hitta en ny adress till mottagaren.
  2. De brev, där avsändaren inte kan hittas, förvaras hos PTS i två månader.
  3. Ett öppnat brev som inte har kunnat återsändas tillfaller staten vid förvaringstidens utgång.
  4. Skriftliga meddelanden förstörs omedelbart efter förvaringstidens utgång.

Annat innehåll än kontanter ska säljas om det är lämpligt och en försäljning inte kan antas kränka någons personliga integritet. I annat fall ska innehållet förstöras. Innehåll som inte kan säljas och därmed ska förstöras får i stället skänkas till välgörande ändamål, om det inte kan antas kränka någons personliga integritet.

  • Läs mer om saknade brev.
  • Syftet med postnummersystemet är att stödja en effektiv postutdelning och postnummersystemet behöver förändras i takt med att omvärlden förändras.
  • Det kan till exempel handla om att nya bostadsområden och vägar byggs, att befolkningen ökar eller minskar inom ett område, eller att utdelningsverksamheten behöver anpassas till följd av att brev- och paketvolymerna förändras.

PTS har ingen möjlighet att besvara frågor om enstaka förändringar. I det fallet hänvisar vi till Postnords kundservice 0771- 33 33 10. Läs mer om postnummersystemet Eftersändning av post avser främst adresserade brevförsändelser och vissa andra typer av postförsändelser omfattas inte av eftersändningstjänsten, bland annat expressbrev, varubrev, paket, delgivningsförsändelser och oadresserade försändelser (till exempel reklam och samhällsinformation).
Visa hela svaret

Vad innebär adressändring med eftersändning?

Adressändring och eftersändning – se till att din post hamnar rätt vid flytt – Ska du byta eller har du nyligen bytt bostad? Adressändring och eftersändning sker via Adressändring, Med Eftersändning vid flytt får du möjlighet att eftersända din post under 12 månader.
Visa hela svaret

Vad kostar det att eftersända post?

Vad kostar Eftersändning i samband med Adressändring? Eftersändning av posten i samband med flytt gäller i 12 månader och kostar 598 kronor. För studenter (valideras mot Studentkortet alternativt Mecenat) och ungdomar (under 26 år) kostar Eftersändning i samband med flytt 299 kronor.
Visa hela svaret

Hur lång tid tar det att få eftersänd post?

Med Tillfällig eftersändning kan du välja att få din post till en annan adress, från 14 dagar upp till sex månader. Därefter delas din post ut som vanligt på din permanenta adress igen. Enkelt — Du bestämmer själv exakt mellan vilka datum som du vill ha tjänsten.
Visa hela svaret

You might be interested:  Hur Länge Stannar Paket I Instabox?

Varför ska man ha eftersändning?

Med tjänsten Eftersändning skickas all post vidare till den nya adressen under 12 månader, även om den gamla adressen står på brevet. Enkelt — Med Eftersändning slipper ni själva meddela alla verksamhetens nya adress. Säkert — Med Eftersändning vet du säkert att all viktig post kommer fram till din nya adress.
Visa hela svaret

Hur lång tid tar det innan adressändring syns?

Folkbokföring – vad är det och varför är det viktigt att den är uppdaterad? – Folkbokföringen är den grundläggande registreringen av Sveriges befolkning och många av ens rättigheter och skyldigheter påverkas beroende på ens folkbokföringsadress. Folkbokföringsadressen är i regel den adress du bor på.

Du kan bara vara folkbokförd på en adress, och har du fler boenden kan Skatteverket avgöra vilken adress detta ska vara. Myndigheter hämtar din adress från folkbokföringen, vilket innebär att den alltid måste vara uppdaterad hos Skatteverket. Att folkbokföra sig är väldigt enkelt och görs på Skatteverkets hemsida.

Man loggar in på “mina sidor” och uppdaterar adress och lägenhetsnummer efter instruktioner. Ändringen sker direkt, men det kan ta upp till två veckor innan informationen når de organisationer som hämtar information från Skatteverket. Vissa företag hämtar dock inte sin information från Skatteverket – och inte heller vänner och bekanta – därför är det jätteviktigt att eftersända sin post.
Visa hela svaret

Vad händer om man inte gör en flyttanmälan?

Måste man vara folkbokförd där man bor? – Ja det måste man. Huvudregeln är att du ska vara folkbokförd där du bor, alltså där du sover. Om man inte gör någon flyttanmälan eller inte bor på adressen som man har anmält, så kan det vara ett folkbokföringsbrott.
Visa hela svaret

Måste man göra adressändring på Skatteverket?

Flyttanmälan När man flyttar finns det många viktiga saker att ta i beaktande och flyttanmälan är en av dem. Det är nämligen viktigt att göra flyttanmälan så att myndigheterna får korrekta uppgifter om var du bor och att din folkbokföring ska stämma. För att göra bekvämare och smidigare så har vi samlat ihop en sida med all information du behöver för att göra en flyttanmälan.

  • Den enda obligatoriska flyttanmälan som du måste göra är till Skatteverket och det är du som ansvarar över att den blir gjord.
  • Detta gör du för att få rätt folkbokföringsadress.
  • Därefter är det ditt egna val vart du anmäler om din ny adress.
  • Det är endast obligatoriskt att göra en flyttanmälan (adressändring) till Skatteverket och det är gratis.

Flyttanmälan ska göras antingen före du flyttar eller senast en vecka efter flytten. Genom att göra det så gäller din nya adress från dagen du flyttar in. Däremot ifall du gör flyttanmälan senare så kommer den nya adressen gälla från den dagen då anmälan kommit in till Skatteverket.

  • När du anmäler flytten blir du även folkbokförd på den nya adressen.
  • Orrekt adress i folkbokföringen innebär att andra myndigheter och aktörer i samhället har din rätta adress.
  • Flyttar du med barn? Ifall du har barn som också flyttar ska även deras flytt anmälas till Skatteverket.
  • Du kan också göra flyttanmälan via Adressändring, men då gäller det endast postförsändelser.

Däremot om du har behov för att tillfälligt beställa eftersändning av din post, att all post som är adresserad till din gamla adress skickas till din nya adress så kan du enbart göra detta via Adressändring. Med hjälp av flyttanmälan via Adressändring får postoperatörer som utdelar post information om att du inte längre bor kvar på din gamla adress.

Posten som har din gamla adress returneras då till avsändaren. Adressändring är kostnadsfritt. För att du ska få din post fram till din nya adress kan du tillfälligt beställa Eftersändning av din post via Adressändring. Då får alla postoperatörer din nya adress. Med andra ord kommer all post som är adresserad till din gamla adress skickas till din nya adress.

Det tillkommer en kostnad för detta. Om du väljer att flytta utan eftersändning kommer din post returneras till avsändaren. När du gör flyttanmälan ändras din folkbokföringsadress, din nya adress uppdateras då automatiskt hos centrala myndigheter och övriga delar av samhället. Vad Innebär Eftersändning Av Post Fastän man gjort en flyttanmälan betyder det inte att den nya adressen skulle ändras automatiskt överallt. Vi har gjort en checklista över vem man ska vara i kontakt med för att meddela om sin nya adress. Ifall man är orolig att man har glömt att meddela sin nya adress någonstans, kan man också betala för Eftersändning-tjänsten hos Ifall man inte köper eftersändning så kommer posten som är adresserad till gamla adressen att skickas tillbaka till avsändaren.

Kompisar och släktingarFöreningar och organisationerArbetsgivare och studieplatsBank, bibliotek och försäkringsbolagBredbands-och telefonoperatör, elbolagPrenumerationer på tidningar och tidskrifterHusbolaget, fastighetsskötare och fastighetsförvaltareOlika nättjänster som tar avgifter, skickar räkningar/sakerRekommenderas att kolla in för annat viktigt att komma ihåg

Tips! Kom ihåg att du nuförtiden kan beställa nästan alla räkningar som e-fakturor, så istället för att få räkningarna fysiskt så får du med e-fakturor dem direkt till din nätbank. Så nästa gång du flyttar behöver du inte oroa dig om räkningar i pappersform som åker till fel adress, då du får dem elektroniskt.

  1. När du gör flyttanmälan ändras din information i folkbokföringen.
  2. Skatteverket sprider informationen om ändringarna i din folkbokföring till myndigheter, kommuner och landsting.
  3. SPAR, statens personadressregister, uppdateras varje dag med nya uppgifter från folkbokföringen.
  4. Ett företag kan köpa adresser för direktreklam ändamål från SPAR, men detta kräver att företaget ansökt om tillgång via Skatteverket.

Om du inte vill ha direktreklam från företag som får adressuppgifter från SPAR kan du be om reklamspärr, då lämnas ditt namn och adress från urval som används för direktadresserad reklam. Vid en tillfällig flytt behöver du inte göra en flyttanmälan. Med en tillfällig flytt menas att du flyttar till en annan adress för kortare än ett år och med planen att flytta tillbaka till den ursprungliga bostaden.

Ifall du bor längre än ett år på den nya adressen måste du göra en flyttanmälan. En bra idé är att lämna en lapp med dina kontaktuppgifter åt den som flyttar in i din gamla bostad. För då kan hen vara i kontakt med dig ifall något viktigt levereras till din gamla adress. Då får du din viktiga post snabbare.

Ifall flytten är ännu på kommande så rekommenderar vi att göra den bekvämare med hjälp av Flyttjakt. Hos oss hittar du alla för att få en så bekväm och smidigt flytt som möjligt. Därtill kan du genom Flyttjakt vara i kontakt med flera kring Sverige för att hitta en flyttfirma som passar dig.

Detta gör du genom att lämna en offertförfrågan och sedan bli direkt kontaktad av flyttföretag. Det är både gratis och riskfritt att använda tjänsten. Du kan planera och jämföra din flytt gratis Du når ut till alla på en och samma gång. Att jämföra flyttjänster förbinder dig inte till något. Du får erbjudanden till och med inom ett dygn Bästa erbjudandet kan komma från ett oväntat ställe Recensioner hjälper att hitta en pålitlig flyttfirma Genom Flyttjakt.nu tjänsten kan du läsa recensioner för att hitta en flyttfirma som passar dig.

You might be interested:  Hur Mycket Saffran I Ett Paket?

Lämna en offertförfrågan, få erbjudanden och i samband med dem ser du recensioner och omdömen om flyttfirmorna. Allt gick som planerat och enligt tidtabell. Alla frågor fick man svar på väldigt fort. De hade noggrant läst igenom min offertförfrågan och gjorde ett passligt erbjudande.
Visa hela svaret

Hur många gånger kan man byta adress?

Hur du ska göra om du bara flyttar tillfälligt – Grundregeln är att du inte ska ändra folkbokföringsadress om du bara flyttar tillfälligt. Däremot är det fullt tillåtet att göra det om du vill. Den gräns som Skatteverket har satt för kortare tid ligger på cirka ett år.

  1. Skulle du bo på en plats längre än ett år så ska du alltså göra flyttanmälan, men flyttar du bara tillfälligt under några månader är det inte nödvändigt.
  2. Post från myndigheter kan bli ett problem om du flyttar tillfälligt.
  3. Ett alternativ för den som inte vill ändra folkbokföringsadress är att anmäla den tillfälliga adressen till Skatteverket som särskild postadress.

För att det ska kunna användas måste du bo på adressen i fråga i minst sex månader. Med särskild postadress får du all post skickad till den adressen, men utan att du behöver göra en flyttanmälan med byte av folkbokföringsadressen. En annan lösning för en kortare flytt är att låta en bekant hämta posten och skicka den till dig, alternativt låta en tillfällig hyresgäst göra det om du hyr ut din bostad under en kort tidsperiod.
Visa hela svaret

Varför får jag inte min post?

Orsaken kan vara att adressat, gata eller nummer förväxlas då brevbäraren sorterar sin post inför utdelningsrundan. Om det finns fler än en postoperatör där du bor, försök kontrollera vilken av dem som har delat ut försändelsen (med hjälp av eventuell stämpel och frankering eller genom att kontakta avsändaren).

  • Du bör kontakta ansvarig postoperatörs kundservice eller ditt lokala utdelningskontor och påtala problemet.
  • När du flyttar bör du göra en anmälan om ändrad folkbokföringsadress till Skatteverket.
  • Mer information om detta hittar du på Skatteverkets webbplats,
  • Den vanligaste orsaken till att dina brev inte kommer fram till den nya adressen kan vara att du inte har beställt eftersändning av din post.

Eftersändning är en avgiftsbelagd tjänst som tillhandahålls av Svensk Adressändring AB. En anmälan om ändrad folkbokföring innebär inte att eftersändning sker till den nya adressen. Mer information om eftersändning När eftersändningstiden upphört får inte postoperatörerna längre information från Svensk Adressändring AB om vart ett brev adresserat med den gamla adressen ska skickas.

  1. Brevet återsänds därför till avsändaren.
  2. Om avsändaruppgifter inte har angivits skickas brevet till PTS enhet för saknade brev (även kallade obeställbara brev).
  3. Läs mer om saknade brev.
  4. Brevbäraren får inte dela ut en försändelse om brevbäraren inte vet var adressaten bor.
  5. Brev som inte kan delas ut ska returneras till avsändaren eller, i de fall avsändarens adress är okänd, skickas till PTS enhet för saknade brev.

Riktlinjerna för hur Postnord ska bedriva sin utdelningsverksamhet återfinns i PTS allmänna råd, Detta innebär att Postnord kan anvisa en plats för var postlådan ska stå om detta bedöms nödvändigt för att underlätta utdelningsverksamheten. På landsbygden är det brukligt att postlådor placeras i postlådesamlingar i direkt anslutning till lantbrevbärarens färdväg och inte vid tomtgränsen.

Som framgår är det viktigt att stämma av placeringen med sitt lokala brevbärarkontor innan man sätter upp en ny låda eller flyttar en gammal. Om man som postmottagare har synpunkter på hur Postnord efterlever de allmänna råden kan man få sin sak prövad i Rådet för utdelningsfrågor, som är en central instans inom PostNord.

I den här typen av ärenden bedömer rådet för utdelningsfrågor om det i det enskilda fallet kan anses motiverat med flytt av postmottagarens postlåda. Läs mer om Rådet för utdelningsfrågor. Det kan bero på att den tidigare adressaten på grund av ålder eller funktionsnedsättning hade rätt till utsträckt service av lantbrevbäraren.

  1. I andra fall kan Postnord tidigare rutinmässigt ha tillhandahållit “överservice”, det vill säga att hushållet har fått post utdelad vid tomtgränsen trots att varken kraven i Postnords utdelningspolicy varit uppfyllda eller att det funnits grund för utsträckt service.
  2. En striktare och enhetligare tillämpning av utdelningspolicyn kan därför ha genomdrivits i samband med ägarbytet.

Fastighetsboxar är ett säkert alternativ för postmottagning. Det finns idag fastighetsboxar med säkra lås för varje postinlägg. PTS bedömning är att säkerheten totalt sett blir större när lägenhetsdörrar inte längre behöver utrustas med postinlägg vilket medför fördelar som ökat skydd mot buller, inbrott och brand.

  • Fastighetsboxar kan också göra det lättare för mottagarna att få större försändelser utburna direkt till hemadressen i stället för att dessa, efter avisering, måste hämtas hos ett postombud.
  • Varken PTS eller Postnord (eller någon annan postoperatör) kan kräva att det installeras fastighetsboxar i en fastighet.

Däremot offentliggör Postnord på sin webbplats de närmare specifikationer som gäller för fastighetsboxars utformning och placering. Som svensk standard gäller SS-EN 13724 “Posttjänster – Öppningar i postinlägg och postlådor – Krav och prövningsmetoder”.

  • Om en fastighetsägare frångår Postnords offentliggjorda specifikationer på ett sätt som postoperatören inte anser är godtagbart från arbetsmiljö- eller effektivitetssynpunkt kan Postnord hänvisa postmottagare att hämta ut sina försändelser på utlämningsställe som postoperatören anvisar.
  • Enligt 2 kap.7 § postlagen (2010:1045) är ett postbefordringsföretag endast skyldigt att betala ersättning till kunden för förlust, skada eller försening av brev om det har avtalats mellan företaget och kunden.

Om man som kund inte har ett särskilt avtal med Postnord så gäller Postnords standardvillkor. Enligt dessa villkor utgår t. ex. inte ersättning för förlorade, försenade eller skadade frimärkta försändelser som har postats på Postnords brevlådor. Vilken ersättning som kan utgå för andra förlorade, försenade eller skadade försändelser framgår av produktvillkoren för respektive posttjänst.

Villkoren återfinns på Postnords webbplats, Om du är missnöjd med en postoperatörs service ska du i första hand vända dig till operatören. Se följande sida om hur du gör en anmälan till postoperatör, PTS får ofta frågor om reklam, gratistidningar och bostadsbilagor från postmottagare som inte vill ha denna sorts post.

Utdelning av oadresserade försändelser – vanligtvis reklam – anses inte vara postverksamhet enligt postlagens mening och ligger därför inte inom PTS tillsynsområde. När det gäller gruppreklam har direktmarknadsföringsbranschen och Konsumentverket gemensamt kommit överens om att respektera “nej till reklam”-skyltar och därmed inte dela ut reklam till de postmottagare som satt upp sådana skyltar på sin postlåda eller sitt brevinkast.

  • Annorlunda förhåller det sig med gruppförsändelser.
  • Till gruppförsändelser räknas gratistidningar och samhällsinformation från statliga och kommunala organ, politiska partier och ideella föreningar.
  • Gruppförsändelser räknas inte som reklam, vilket är förklaringen till att vissa sådana försändelser oftast delas ut trots att postmottagaren satt upp en “nej till reklam”-skylt.
You might be interested:  Vad Kostar Det Att Skicka Paket Från Usa Till Sverige?

Hos Konsumentverket kan du få information om hur du slipper reklam, Det branschorgan som hanterar frågor rörande oadresserad reklam heter Etiska nämnden för direktmarknadsföring (DM-nämnden). Den som är missnöjd med att ha fått en viss typ av oadresserade försändelser utdelade till sig kan få saken prövad av DM-nämnden genom en anmälan på DN-nämndens webbplats.

På DM-nämndens hemsida kan man också ta del av nämndens uttalanden i en rad frågor, bland annat om utdelning av gratistidningar och samhällsinformation till hushåll som tackat nej till reklam. PTS har fattat ett beslut i ett ärende om utdelning av post i ett bostadsområde (som ingår i en samfällighet).

PTS har utrett om Postnord har uppfyllt sina skyldigheter att dela ut post enligt postlagstiftningen. PTS fick in ett antal skrivelser från fastighetsägare i en samfällighetsförening (föreningen) som handlade om att Postnord slutat dela ut post i postmottagarnas brevlådor och istället hänvisat mottagarna att hämta sin post på ett utlämningsställe.

  • PTS beslutade att inleda tillsyn för att säkerställa att Postnord uppfyllde sin utdelningsskyldighet i det aktuella området.
  • Av PTS utredning så framgår det att området i fråga är ett bilfritt område och att färdvägarna till bostäderna i bostadsområdet inte är avsedda för fordonstrafik, inte är tillräckligt breda och saknar vändzoner.

Av utredningen framgår vidare att Postnord i god tid informerat postmottagarna om planerade förändringar, inhämtat och behandlat föreningens och postmottagarnas synpunkter i ärendet samt fört dialog med postmottagarna. För vissa postmottagare i området har denna dialog lett till en samsyn i fråga om placering av postlådor, och utdelning har i dessa fall återupptagits.

Mot bakgrund av att Normusgärde är ett bilfritt område, att färdvägarna till bostäderna i bostadsområdet inte är avsedda för fordonstrafik och att Postnord i god tid informerat mottagarna och försökt hitta en alternativ lösning för utdelningen, bedömer PTS att Postnord haft fog för att upphöra med utdelning i området och istället hänvisat berörda mottagare att hämta sin post på ett utlämningsställe.

PTS har därför bedömt att Postnords agerande i det aktuella ärendet inte strider mot Postnords skyldighet enligt tillämplig lagstiftning. Postnord ska dela ut post till alla mottagare i hela landet. En förutsättning för att det ska vara möjligt är att det finns en anläggning för post (till exempel en postlåda, en fastighetsbox eller postinlägg i lägenhetsdörr) som uppfyller de krav som Postnord har ställt på utformning och placering av anläggningen.

Om du inte uppfyller de krav som Postnord har ställt kan Postnord meddela ett så kallat utdelningsuppehåll. Detta innebär att du kan bli hänvisad att hämta din post på ett utlämningsställe som Postnord anvisar, i stället för att få din post i din anläggning. Detta framgår av PTS allmänna råd, som du hittar på PTS webbplats,

Du som postmottagare eller berörd part har en rätt att få information om alla förändringar i utdelningstjänsten i god tid innan förändringen. Nej, Postnord har en skyldighet att följa olika krav i postlagstiftningarna. Postnord ska dela ut post till alla mottagare i hela landet.

En förutsättning för att det ska vara möjligt är att det finns en anläggning för post (till exempel en postlåda, en fastighetsbox eller postinlägg i lägenhetsdörr) som uppfyller de krav som Postnord har ställt på utformning och placering av anläggningen. Det innebär i praktiken att postmottagare inte har en bestämmanderätt avseende formen för utdelning (exempelvis om utdelning görs med cykel eller bil).

Postnord har därför en rätt att välja vilket utdelningsfordon som bolaget använder i sin utdelning med hänvisning till effektivitet och trafiksäkerhet. Postmottagare har dock en rätt att få information från Postnord (bland annat att få komma med synpunkter, frågor och förslag).

  1. Postmottagare kan behöva vidta åtgärder eller göra insatser för att tillgodose tillhandahållarens förslag till anvisning.
  2. Om du inte uppfyller de krav som Postnord har ställt kan Postnord meddela ett så kallat utdelningsuppehåll.
  3. Detta innebär att du kan bli hänvisad att hämta din post på ett utlämningsställe som Postnord anvisar, i stället för att få din post i din anläggning.

Detta framgår av PTS allmänna råd, som du hittar på PTS webbplats, PTS är den myndighet som har ansvar för att bevaka postområdet i Sverige. PTS har ett brett uppdrag och vår vision är att alla i Sverige ska ha tillgång till bra post. PTS arbetar med utöva tillsyn över postlagstiftningen.

Detta betyder att vi granskar att postoperatörerna (de som har tillstånd att bedriva postverksamhet) uppfyller de olika krav som finns i lagstiftningen. PTS kan inleda en tillsyn om vi får signaler på att det förekommer systematiska brister på postmarknaden. Sådana signaler kan vi få till exempel genom vår omvärldsbevakning, via kontakter med operatörerna eller andra aktörer eller genom att det kommer in klagomål till oss från postanvändarna.

Vi samlar löpande in klagomålsstatistik från postoperatörer vilket kan ge oss information om de brister på postområdet som postanvändarna upplever. PTS kan inte göra en juridisk bedömning eller utöva tillsyn över frågor som inte regleras i vår lagstiftning.
Visa hela svaret

Får myndigheter post varje dag?

Sök och se när posten kommer i din region Vi stöder inte längre Internet Explorer. Överväg att byta till Chrome, Edge, Firefox eller en liknande webbläsare för en snabbare och smidigare upplevelse. Vänligen klicka på fortsätt för att lägga till varor på nytt Fortsätt Numera skickar vi allt färre brev, men desto fler paket.

  1. PostNord delar därför ut brev, tidningar och reklam i normalfallet varannan dag.
  2. Post till företag, organisationer eller myndigheter med postbox eller storkundsavtal delas ut varje arbetsdag i veckan.
  3. Paket, Varubrev 1:a-klass, expressleveranser delas ut varje dag.
  4. Paket till ombud eller paketboxar delas också ut varje dag.

: Sök och se när posten kommer i din region
Visa hela svaret

När post inte kommer fram?

Om du har skrivit ett brev som inte kommit fram så ska du först kontakta din postoperatör. Brevet kan finnas där. Hittar du inte brevet där kan du skicka en anmälan till PTS. Använd då vårt webbformulär.
Visa hela svaret

Vad händer om man inte gör adressändring?

Måste man vara folkbokförd där man bor? – Ja det måste man. Huvudregeln är att du ska vara folkbokförd där du bor, alltså där du sover. Om man inte gör någon flyttanmälan eller inte bor på adressen som man har anmält, så kan det vara ett folkbokföringsbrott.
Visa hela svaret

Får fortfarande förra ägarens post?

Posten har delat ut brevet – Om du får ett brev som Posten har delat ut som är avsett för någon annan, såsom någon som tidigare bott på adressen, kan du skriva “felutdelad” på brevet och returnera den till Postens närmaste brevlåda. Posten levererar den då till rätt adress. Du kan returnera sådan post också till skattebyrån.
Visa hela svaret