Vad Händer Med Ofrankerade Brev?
Ta emot/Postutdelning Det är lätt hänt att sätta fel porto på ett brev. Vad händer vid otillräcklig frankering? Om frankeringen är för låg tar vi ut en avgift genom eftertaxering. Eftertaxering innebär att man får betala för ett otillräckligt frankerat eller ofrankerat brev efter att brevet delats ut.
Visa hela svaret
Contents
Var år mitt brev?
Vet du att du kan spåra ditt paket i vår app? – Med PostNord App får du snabbt koll på var paketet befinner sig och när det väntas komma fram. Med appen och mobilt BankID kan du legitimera dig digitalt och sedan välja att själv hämta paketet, eller skicka vidare avin och låta någon annan hämta. Läs mer och ladda ner appen
Visa hela svaret
Hur vet man om ett frimärke år giltigt?
Kan jag använda gamla frimärken? Ja, du kan använda gamla frimärken, förutsatt att de är hela och oanvända.
Ett valörlöst frimärke motsvarar portot för inrikes brev upp till 50 gram. Valörlösa Ekonomibrevsfrimärken motsvarar idag ett porto på 6 kr. Frimärken med tryckt valör är giltiga för den tryckta valören. Både valörlösa frimärken och frimärken med tryckt valör kan kombineras för att nå upp till portot för den tjänst du tänkt använda.
Var detta svaret på din fråga? : Kan jag använda gamla frimärken?
Visa hela svaret
Kan man återanvända ett frimärke?
Nyligen anlände till webbredaktören ett brev som Postnord inte hade godkänt och det var som i OS och andra sammanhang, “dopningspolisen” slog till. Det är inte tillåtet att återanvända frimärken men det hade en man gjort som skickat ett brev. Det stod ingen avsändare på brevet men väl en mottagare.
Då kom det en förfrågan från Postnord om vi ville lösa ut brevet för 23 kronor och det sa vi ja till. Det kunde ju vara något väldigt viktigt. Efter några dagar kom brevet och det är kanske inte så konstigt att Postnord la ned denna tid på att beivra tilltaget: Brevet hade nämligen försetts med ett klipp av två ostämplade frimärken och så får man inte göra.
Något gräns finns det ändå med sådant här: Fast webbredaktören har fått ett lite udda brev till samlingen om 21:a århundradets posthistoria
Postat 22 februari, 2018 i Nyheter, av Per Bunnstad med taggarna: Frankering, Frimärken, Postnord,
Visa hela svaret
Kan man spåra Rek?
Steg 3 – Automatiska aviseringar till mottagaren När mottagaren väntar på en värdefull försändelse kommer personen med allra största sannolikhet undra hur det går med leveransen. I portalen kan du därför skapa personliga aviseringar som skickas ut till mottagaren via sms eller mejl.
- På så sätt slipper du lägga tid på att hålla din kund underrättad – det går per automatik.
- Filtrera dina försändelser Om du dagligen skickar många typer av försändelser kan du använda våra filter för att bland annat se vilka brev som är försenade, har nått mottagaren eller ska reklameras.
- Du kan också skapa egna filter för de försändelser som är extra viktiga.
På så sätt kan du både spara tid och se till att allt flyter på som det ska. Bättre koll på kundärenden I Track & Trace finns en chattfunktion där era kunder kan kontakta er om de vill ändra något kring leveransen. Här har du och dina medarbetare dessutom möjlighet lägga in kommentarer som endast är synliga för er, det gör det betydligt lättare för medarbetarna att sätta sig in i ärendet om kunden återkommer. Spåra inkommande försändelser Om du ska skicka ett värdefullt brev kan det kännas tryggt att skicka det rekommenderat – en tilläggstjänst som innebär att Postnord ansvarar för innehållet och ersätter dig om brevet inte levereras som det ska. Genom att skapa ett kostnadsfritt företagskonto hos Postnord Portal får du tillgång till verktyg som underlättar bokning av frakt och ger dig bättre koll på ditt leveransflöde.
- Track & Trace är verktyget som gör att du kan spåra och kontrollera dina rekommenderade brev, var de än befinner sig i världen.
- Track & Trace är din högra hand när du ska hålla koll på dina försändelser, oavsett om de skickas till eller från ditt företag.
- Verktyget informerar dig omgående om förseningar, reklamationer eller om allt är precis som det ska.
Det innebär att du kan känna dig lugn i att du får veta exakt när och hur du behöver agera i olika situationer. Vårt spårningsverktyg ger dig en god överblick över alla försändelser genom dela in dem i olika kategorier. Om du vill spåra ett visst brev anger du paket-ID, mottagarens namn eller orderreferens i sökrutan, när du klickar på försändelsen får du mer detaljerad information om dess status.
Registrerats i systemet väljer du “EDI”. Är på väg till mottagaren väljer du “Utgående”. Är klara för leverans hos ombud väljer du “På serviceställe” Levererats hos mottagaren väljer du “Levererats”. Skickas tillbaka till dig för att löptiden hos ombudet har gått ut väljer du “Returnerad”.
Vissa försändelser är lite viktigare än andra, men att sitta och söka upp dem flera gånger per dag kan bli rätt tröttsamt. Just därför finns möjligheten att skapa egna filter som sparar tid när du ska kontrollera de försändelser som du vill hålla extra koll på.
- Track & Trace underlättar när dina kunder hör av sig och vill ändra något kring leveransen av ett rekommenderat brev.
- Börja med att ta fram försändelsen genom att ange mottagarens namn, paket-ID eller orderreferens.
- Under fliken “Åtgärder” visas olika alternativ du kan välja utifrån den tjänst som används och var brevet är för tillfället.
Du kan till exempel skicka information till mottagaren, förlänga liggetiden hos ombud och skapa reklamationer. I portalen finns verktyg som effektiviserar kundtjänstens arbete med fraktärenden. När kunden spårar sin försändelse dyker ett chattfönster upp där kunden kan kontakta er angående leveransen.
Chattfönstret är kopplat direkt till er kundtjänst, vilket gör att ni snabbt kan hjälpa kunden med ärendet samtidigt som kunden får det bemötande ni vill. Här finns också möjlighet att lägga in personliga kommentarer som endast kundtjänsten kan se, vilket gör det enklare för kollegorna att hålla sig uppdaterade om olika ärenden.
När du ska skicka värdefulla dokument kan du välja att skicka rekommenderat. Då lämnas försändelsen endast ut mot kvittens och uppvisande av legitimation. När du bokar frakt av rekommenderat brev med Skicka Direkt Business blir brevet spårbart automatiskt.
- Med verktyget Track & Trace kan du se dess status, vistelseort och göra ändringar kring leveransen.
- För att spåra ett rekommenderat brev krävs paket-ID, orderreferens eller mottagarens namn.
- I Track & Trace söker du enkelt upp dina försändelser.
- För att kontrollera ett specifikt brev anger du mottagarens namn, paket-ID eller orderreferens i sökrutan.
Klicka på en försändelse för att få upp detaljvyn för den försändelsen. Här får du full översikt kring paketets resa och status. Du kan enkelt vidta de åtgärder som du behöver, göra anteckningar för dig eller kollegor, eller kontakta vår kundservice angpende försändelsen.
Visa hela svaret