Varför Går Det Inte Att Spåra Paket Postnord?

0 Comments

Varför Går Det Inte Att Spåra Paket Postnord
Just nu kan det förekomma störningar i tjänsten Spåra brev, paket och pall på vår hemsida postnord.se. Det ska däremot fungera att spåra försändelser via vår app. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet. Om du har behov av att söka efter paket som privatperson, använd vår app.
Visa hela svaret

När uppdateras PostNord spårning?

Så ser du exakt var ditt Postnord-paket är – ny paketspårning i realtid https://www.mobil.se/nyheter/sa-ser-du-exakt-var-ditt-postnord-paket-ar-ny-paketsparning-i-realtid Ny funktion i Postnords app låter dig se exakt var ditt paket är.

Uppdaterad: 8 mar 2021 – 07:34 Publicerad: 4 mar 2021 – 10:46

I dag introducerar Postnord en ny funktion för paketspårning i sin app och på webben som låter användare spåra paket på en karta i realtid. Till att börja med kommer funktionen att finnas i 37 svenska städer, och i nästa steg kommer funktionen att införas även på mindre orter med 5 000 – 30 000 invånare.

I slutet av mars räknar man med att alla kvällsleveranser kommer att ha realtidsspårning. Funktionen har reda smygintroducerats sedan en tid där Postnord har aktiverat funktionen i individuella städer. – Vi ville se att funktionen fungerar som den ska och har därför smugit ut livetracking stad för stad.

Det handlar både om att våra system ska integreras men också om nya rutiner för våra 10 000 förare, säger Peter Hesslin, chef för e-handel och logistik på Postnord Sverige. När en leverans är på gång meddelas mottagaren med ett sms om att “nu är din leverans på väg” och “här kan du se var bilen är”.
Visa hela svaret

Hur lång tid tar det att få ett paket av PostNord?

Leverans – Paketet är normalt framme redan nästa vardag. Leveranstiden varierar beroende på vart paketet skickas. Beräkna leveranstid,
Visa hela svaret

Varför uppdateras inte PostNord?

Just nu kan det förekomma störningar i tjänsten Spåra brev, paket och pall på vår hemsida postnord.se. Det ska däremot fungera att spåra försändelser via vår app. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet. Om du har behov av att söka efter paket som privatperson, använd vår app.
Visa hela svaret

Hur spårar man spårbart paket?

Steg 3 – Varför Går Det Inte Att Spåra Paket Postnord Signera med Bank-ID. Klart! Med Track & Trace kan du alltid se var dina försändelser är och var de är på väg. Tjänsten läser automatiskt in alla paket du skickat från företaget, och alla försändelser på väg in till företaget. Du har också möjlighet att anpassa och justera särskilda sökningar så du kan hålla ögonen på utvalda försändelsetyper som är viktiga för dig.

  1. Du har även möjlighet att ändra informationen på försändelsen om du har behov för det.
  2. Med kan du spåra paket baserat på olika kriterier och via filter ta fram olika typer av försändelser.
  3. Du väljer om du vill ha en överblick över alla inkommande eller utgående paket eller söka efter specifika försändelser.

Du kan till exempel söka på paket-ID, din egen orderreferens och mottagarens namn. För varje försändelse kan du få fördjupad information om paketet och dess resa från dig till mottagaren,

I sökfältet kan du söka efter försändelsens unika nummer eller orderreferens. Ändra datum för att se försändelser bakåt i tiden. ‘EDI’ är de försändelser som registrerats, men som ännu inte mottagits på terminal. ‘Utgående’ är de försändelser som PostNord mottagit från dig som nu är på väg till dina kunder. ‘På serviceställe’ listar de paket som ligger klara för leverans i paketboxar eller på ombud. Under “Levererat” ser du alla de försändelser som har levererats till dina kunder. Se de paket som är väg i retur till dig efter att maxtiden på ombud löpt ut. Genom att klicka på en av dina försändelser kan du se följande: Spårning – detaljerad information om försändelsens resa och var den befinner sig. Åtgärder – här kan du avisera din kund, skapa reklamationer eller beställa ändringar på leveransen. Information – uppgifter om försändelsen såsom vikt, tjänsttyp och vad som ingår gällande paketets leverans.

Om du har behov av att återkommande söka sändningar som går till ett visst land eller sändningar för en viss produkt, t.ex. MyPack Collect kan du skapa en mall med ett eget filter som du sparar med ett eget namn. Därefter kan du nyttja det om och om igen som en unik vy som visar bara det du önskar ha koll på.

  1. På så vis kan du smidigt arbeta proaktivt med dina leveranser.
  2. När du använder MyPack Collect, MyPack Home eller Varubrev kan du begära en QR-kod för retur som du skickar till din köpande kund till exempel via e-post eller SMS.
  3. Det enda som behövs är att dina kunder har smartphones.
  4. We’re working on providing information in English during 2022.
You might be interested:  Skicka Brev Till Danmark Hur Många Frimärken?

But the video will show you how the new view works in English! Klicka på en försändelse för att få upp detaljvyn för den försändelsen. Här får du full översikt kring paketets resa och status. Du kan enkelt vidta de åtgärder som du behöver, göra anteckningar för dig eller kollegor, eller kontakta vår kundservice angpende försändelsen.

Ändra mottagarens namn och adress. Ändra SMS, e-postadress. Begära utkörning av försändelsen. Öka liggetiden. Begära retur av försändelsen.

Varför Går Det Inte Att Spåra Paket Postnord Spårningsinformation kan presenteras på 4 olika sätt vilket gör det enklare att se vilka notifieringar som har skickats till mottagaren och vilka är transporthändelser som har gjorts under försändelsen resa. Man kan även filtrera och se om det har skett några beställda ändringar (ändrat förfogande). Du kan välja att titta på:

Transporthändelser Utförda ändringar Notifieringar till mottagaren Alla leveranshändelser

Förutom det kan du enkelt kontakta kundtjänst från samma vy eller skriva en kommentar för din egen skull eller ditt team. Information om försändelsen där man kan ser allt från vilket kundnummer, vilken tjänst som har använts och tilläggstjänster samt även möjlighet att se storleken på försändelsen.

  • Här kan du enkelt se höjd, bredd, längd samt vikt på paketet du spårat.
  • Du ser den beräknade leveranstiden och när paketet är levererat ser du den faktiska leveranstiden.
  • Även beställda tilläggstjänster som leverans vid dörren och notifiering till mottagaren syns här vilket gör det enkelt att erbjuda lojala kunder samma service även om du bokar en försändelse manuellt.

Under det här avsnittet kan du även justera liggetiden hos ombud från 7 dagar till 14 dagar, om du anar att din kund behöver extra tid på sig att hämta ut sitt paket.

Mottagarinformation där man även har möjlighet att ändra mottagarens uppgifter Man kan dessutom skicka notifiering till mottagaren (färdiga texter för att påminna om att hämta försändelsen till exempel).Det är samma åtgärder som finns i den samlade åtgärdsfunktionen.Mottagarinformation du kan ändra på spårade paket:

Förnamn Efternam Gatuadress Postnummer Telefonnummer E-postadress

Avsändarinformation är generellt ditt företags adress och samma information som du har angett på ditt konto. Det finns med för att du enkelt ska kunna informera mottagaren om var försändelsen kommer ifrån. Om mottagaren spårar sitt paket med spårningsnumret ser den direkt vem som är avsändaren och vet alltså hur stort paket som väntas från ditt företag och när det beräknas vara framme.

  • Ontakt med Kundservice kan även göras i den del som normalt visar leveransinformation och det går enkelt att lägga till dokument eller bilder.
  • Det finns även i Track & Trace möjlighet att chatta med Kundservice.
  • Egna noteringar kan göras på varje försändelse av användare i Track & Trace-funktionen.
  • Dessa kommentarer syns bara för användarna och inte synliga för kund.

Kan underlätta om mottagaren återkommer eller om man vill göra egna noteringar för framtida användning. Alla paket som du skickar med Postnord Portal Business är spårbara. Alla paket som skickas till dig med ditt kundnummer kopplat är också spårbara för dig i samma verktyg.

  • Du får veta var paketet befinner sig just nu, när förväntat leveransdatum är, om det skett någon avvikelse (till exempel försening), vilken mottagaradress som angetts.
  • Du får även veta saker som paketets mått och vikt.
  • Du loggar in och väljer funktionen,
  • Där kan du söka alla utgående och inkommande paket via datum, mottagarens namn, försändelse-ID med mera.

: Spåra Paket
Visa hela svaret

Varför kommer ingen post?

Orsaken kan vara att adressat, gata eller nummer förväxlas då brevbäraren sorterar sin post inför utdelningsrundan. Om det finns fler än en postoperatör där du bor, försök kontrollera vilken av dem som har delat ut försändelsen (med hjälp av eventuell stämpel och frankering eller genom att kontakta avsändaren).

  1. Du bör kontakta ansvarig postoperatörs kundservice eller ditt lokala utdelningskontor och påtala problemet.
  2. När du flyttar bör du göra en anmälan om ändrad folkbokföringsadress till Skatteverket.
  3. Mer information om detta hittar du på Skatteverkets webbplats,
  4. Den vanligaste orsaken till att dina brev inte kommer fram till den nya adressen kan vara att du inte har beställt eftersändning av din post.

Eftersändning är en avgiftsbelagd tjänst som tillhandahålls av Svensk Adressändring AB. En anmälan om ändrad folkbokföring innebär inte att eftersändning sker till den nya adressen. Mer information om eftersändning När eftersändningstiden upphört får inte postoperatörerna längre information från Svensk Adressändring AB om vart ett brev adresserat med den gamla adressen ska skickas.

Brevet återsänds därför till avsändaren. Om avsändaruppgifter inte har angivits skickas brevet till PTS enhet för saknade brev (även kallade obeställbara brev). Läs mer om saknade brev. Brevbäraren får inte dela ut en försändelse om brevbäraren inte vet var adressaten bor. Brev som inte kan delas ut ska returneras till avsändaren eller, i de fall avsändarens adress är okänd, skickas till PTS enhet för saknade brev.

Riktlinjerna för hur Postnord ska bedriva sin utdelningsverksamhet återfinns i PTS allmänna råd, Detta innebär att Postnord kan anvisa en plats för var postlådan ska stå om detta bedöms nödvändigt för att underlätta utdelningsverksamheten. På landsbygden är det brukligt att postlådor placeras i postlådesamlingar i direkt anslutning till lantbrevbärarens färdväg och inte vid tomtgränsen.

Som framgår är det viktigt att stämma av placeringen med sitt lokala brevbärarkontor innan man sätter upp en ny låda eller flyttar en gammal. Om man som postmottagare har synpunkter på hur Postnord efterlever de allmänna råden kan man få sin sak prövad i Rådet för utdelningsfrågor, som är en central instans inom PostNord.

I den här typen av ärenden bedömer rådet för utdelningsfrågor om det i det enskilda fallet kan anses motiverat med flytt av postmottagarens postlåda. Läs mer om Rådet för utdelningsfrågor. Det kan bero på att den tidigare adressaten på grund av ålder eller funktionsnedsättning hade rätt till utsträckt service av lantbrevbäraren.

  • I andra fall kan Postnord tidigare rutinmässigt ha tillhandahållit “överservice”, det vill säga att hushållet har fått post utdelad vid tomtgränsen trots att varken kraven i Postnords utdelningspolicy varit uppfyllda eller att det funnits grund för utsträckt service.
  • En striktare och enhetligare tillämpning av utdelningspolicyn kan därför ha genomdrivits i samband med ägarbytet.
You might be interested:  1 Paket Sigarada Kaç Mg Nikotin Var?

Fastighetsboxar är ett säkert alternativ för postmottagning. Det finns idag fastighetsboxar med säkra lås för varje postinlägg. PTS bedömning är att säkerheten totalt sett blir större när lägenhetsdörrar inte längre behöver utrustas med postinlägg vilket medför fördelar som ökat skydd mot buller, inbrott och brand.

Fastighetsboxar kan också göra det lättare för mottagarna att få större försändelser utburna direkt till hemadressen i stället för att dessa, efter avisering, måste hämtas hos ett postombud. Varken PTS eller Postnord (eller någon annan postoperatör) kan kräva att det installeras fastighetsboxar i en fastighet.

Däremot offentliggör Postnord på sin webbplats de närmare specifikationer som gäller för fastighetsboxars utformning och placering. Som svensk standard gäller SS-EN 13724 “Posttjänster – Öppningar i postinlägg och postlådor – Krav och prövningsmetoder”.

Om en fastighetsägare frångår Postnords offentliggjorda specifikationer på ett sätt som postoperatören inte anser är godtagbart från arbetsmiljö- eller effektivitetssynpunkt kan Postnord hänvisa postmottagare att hämta ut sina försändelser på utlämningsställe som postoperatören anvisar. Enligt 2 kap.7 § postlagen (2010:1045) är ett postbefordringsföretag endast skyldigt att betala ersättning till kunden för förlust, skada eller försening av brev om det har avtalats mellan företaget och kunden.

Om man som kund inte har ett särskilt avtal med Postnord så gäller Postnords standardvillkor. Enligt dessa villkor utgår t. ex. inte ersättning för förlorade, försenade eller skadade frimärkta försändelser som har postats på Postnords brevlådor. Vilken ersättning som kan utgå för andra förlorade, försenade eller skadade försändelser framgår av produktvillkoren för respektive posttjänst.

Villkoren återfinns på Postnords webbplats, Om du är missnöjd med en postoperatörs service ska du i första hand vända dig till operatören. Se följande sida om hur du gör en anmälan till postoperatör, PTS får ofta frågor om reklam, gratistidningar och bostadsbilagor från postmottagare som inte vill ha denna sorts post.

Utdelning av oadresserade försändelser – vanligtvis reklam – anses inte vara postverksamhet enligt postlagens mening och ligger därför inte inom PTS tillsynsområde. När det gäller gruppreklam har direktmarknadsföringsbranschen och Konsumentverket gemensamt kommit överens om att respektera “nej till reklam”-skyltar och därmed inte dela ut reklam till de postmottagare som satt upp sådana skyltar på sin postlåda eller sitt brevinkast.

  • Annorlunda förhåller det sig med gruppförsändelser.
  • Till gruppförsändelser räknas gratistidningar och samhällsinformation från statliga och kommunala organ, politiska partier och ideella föreningar.
  • Gruppförsändelser räknas inte som reklam, vilket är förklaringen till att vissa sådana försändelser oftast delas ut trots att postmottagaren satt upp en “nej till reklam”-skylt.

Hos Konsumentverket kan du få information om hur du slipper reklam, Det branschorgan som hanterar frågor rörande oadresserad reklam heter Etiska nämnden för direktmarknadsföring (DM-nämnden). Den som är missnöjd med att ha fått en viss typ av oadresserade försändelser utdelade till sig kan få saken prövad av DM-nämnden genom en anmälan på DN-nämndens webbplats.

  1. På DM-nämndens hemsida kan man också ta del av nämndens uttalanden i en rad frågor, bland annat om utdelning av gratistidningar och samhällsinformation till hushåll som tackat nej till reklam.
  2. PTS har fattat ett beslut i ett ärende om utdelning av post i ett bostadsområde (som ingår i en samfällighet).
You might be interested:  Hur Mycket Väger Ett Vanligt Brev?

PTS har utrett om Postnord har uppfyllt sina skyldigheter att dela ut post enligt postlagstiftningen. PTS fick in ett antal skrivelser från fastighetsägare i en samfällighetsförening (föreningen) som handlade om att Postnord slutat dela ut post i postmottagarnas brevlådor och istället hänvisat mottagarna att hämta sin post på ett utlämningsställe.

  • PTS beslutade att inleda tillsyn för att säkerställa att Postnord uppfyllde sin utdelningsskyldighet i det aktuella området.
  • Av PTS utredning så framgår det att området i fråga är ett bilfritt område och att färdvägarna till bostäderna i bostadsområdet inte är avsedda för fordonstrafik, inte är tillräckligt breda och saknar vändzoner.

Av utredningen framgår vidare att Postnord i god tid informerat postmottagarna om planerade förändringar, inhämtat och behandlat föreningens och postmottagarnas synpunkter i ärendet samt fört dialog med postmottagarna. För vissa postmottagare i området har denna dialog lett till en samsyn i fråga om placering av postlådor, och utdelning har i dessa fall återupptagits.

Mot bakgrund av att Normusgärde är ett bilfritt område, att färdvägarna till bostäderna i bostadsområdet inte är avsedda för fordonstrafik och att Postnord i god tid informerat mottagarna och försökt hitta en alternativ lösning för utdelningen, bedömer PTS att Postnord haft fog för att upphöra med utdelning i området och istället hänvisat berörda mottagare att hämta sin post på ett utlämningsställe.

PTS har därför bedömt att Postnords agerande i det aktuella ärendet inte strider mot Postnords skyldighet enligt tillämplig lagstiftning. Postnord ska dela ut post till alla mottagare i hela landet. En förutsättning för att det ska vara möjligt är att det finns en anläggning för post (till exempel en postlåda, en fastighetsbox eller postinlägg i lägenhetsdörr) som uppfyller de krav som Postnord har ställt på utformning och placering av anläggningen.

Om du inte uppfyller de krav som Postnord har ställt kan Postnord meddela ett så kallat utdelningsuppehåll. Detta innebär att du kan bli hänvisad att hämta din post på ett utlämningsställe som Postnord anvisar, i stället för att få din post i din anläggning. Detta framgår av PTS allmänna råd, som du hittar på PTS webbplats,

Du som postmottagare eller berörd part har en rätt att få information om alla förändringar i utdelningstjänsten i god tid innan förändringen. Nej, Postnord har en skyldighet att följa olika krav i postlagstiftningarna. Postnord ska dela ut post till alla mottagare i hela landet.

  1. En förutsättning för att det ska vara möjligt är att det finns en anläggning för post (till exempel en postlåda, en fastighetsbox eller postinlägg i lägenhetsdörr) som uppfyller de krav som Postnord har ställt på utformning och placering av anläggningen.
  2. Det innebär i praktiken att postmottagare inte har en bestämmanderätt avseende formen för utdelning (exempelvis om utdelning görs med cykel eller bil).

Postnord har därför en rätt att välja vilket utdelningsfordon som bolaget använder i sin utdelning med hänvisning till effektivitet och trafiksäkerhet. Postmottagare har dock en rätt att få information från Postnord (bland annat att få komma med synpunkter, frågor och förslag).

  • Postmottagare kan behöva vidta åtgärder eller göra insatser för att tillgodose tillhandahållarens förslag till anvisning.
  • Om du inte uppfyller de krav som Postnord har ställt kan Postnord meddela ett så kallat utdelningsuppehåll.
  • Detta innebär att du kan bli hänvisad att hämta din post på ett utlämningsställe som Postnord anvisar, i stället för att få din post i din anläggning.

Detta framgår av PTS allmänna råd, som du hittar på PTS webbplats, PTS är den myndighet som har ansvar för att bevaka postområdet i Sverige. PTS har ett brett uppdrag och vår vision är att alla i Sverige ska ha tillgång till bra post. PTS arbetar med utöva tillsyn över postlagstiftningen.

Detta betyder att vi granskar att postoperatörerna (de som har tillstånd att bedriva postverksamhet) uppfyller de olika krav som finns i lagstiftningen. PTS kan inleda en tillsyn om vi får signaler på att det förekommer systematiska brister på postmarknaden. Sådana signaler kan vi få till exempel genom vår omvärldsbevakning, via kontakter med operatörerna eller andra aktörer eller genom att det kommer in klagomål till oss från postanvändarna.

Vi samlar löpande in klagomålsstatistik från postoperatörer vilket kan ge oss information om de brister på postområdet som postanvändarna upplever. PTS kan inte göra en juridisk bedömning eller utöva tillsyn över frågor som inte regleras i vår lagstiftning.
Visa hela svaret

Vad händer om PostNord tappar bort mitt brev?

Kontakta i första hand din postoperatör. Om brevet inte finns där kan du göra en anmälan om saknat brev till PTS.2022-01-31 Anmälan om saknade brev görs via PTS e-tjänst. Brev som skickats till men inte kunnat delas ut i annat land.
Visa hela svaret