Presentation Av Sig Själv Personligt Brev?
3 Du lämnar nu webbplatsen och omdirigeras till: Avbryt för att återgå till webbplatsen. Presentera dig själv! I det personliga brevet ska du berätta om vem du är, hur du är och vad du har för ambitioner inför framtiden och det jobb du söker. Fundera kring hur du snabbt kan väcka intresse hos arbetsgivaren att vilja träffa just dig.
Visa hela svaret
Contents
Vad skriver man i en presentation om sig själv?
4. Brainstorma innan du skriver – Istället för att öppna Word direkt när du ska skriva ett personligt brev kan du brainstorma innan. Det finns bra verktyg på nätet där du kan brainstorma direkt i din webbläsare (till exempel bubbl.us). Skriv ner de saker som du tycker är viktiga utan någon särskild ordning.
Visa hela svaret
Hur kan jag börja min presentation?
Väck intresse – Syftet med en inledning är att få dina åhörare att vilja lyssna engagerat under hela presentationen. Mer specifikt handlar det om att dina lyssnare, förutom att vara positivt inställda till dig som presenterar, ska bli mottagliga och uppmärksamma.
- Du måste alltså väcka deras intresse i början av presentationen, för att sedan kunna bibehålla det.
- Om du lyckas med de här tre sakerna i inledningen har du skapat de bästa förutsättningarna en riktigt bra presentation – och här finns en rad olika knep som du kan använda dig av.1.
- Inled med något personligt För att vinna dina åhörares förtroende och välvilja behöver de veta något om dig som person.
En personlig inledning kan vara att berätta en anekdot om något som hände dig på väg till jobbet, eller att ta avstamp i ett av dina karaktärsdrag som sedan leder in på ämnet. Se till att du har en brygga som på ett snyggt sätt leder in på ämnet du ska prata om.2.
- Var vänskaplig Att visa vänskaplighet kommer att få åhörarna på “din sida” och göra så att de vill lyssna på vad just du har att säga.
- Det kan handla om att du visar vänskaplighet gentemot din publik, till exempel genom att berömma eller smickra dem.
- Tänk på att vara måttlig om du använder smicker, så att du inte framstår som onaturlig eller oärlig.
Det kan också handla om att väcka din publiks vänlighet gentemot dig genom att visa dig sårbar eller anspråkslös. Ett klassiskt exempel är att berätta att du är nervös eller förväntansfull inför att få presentera inför din publik. Låt även ditt kroppsspråk, tilltal och röstläge förmedla ett vänligt, öppet och avslappnat uttryck.3.
- Starta med en nyhet Nyheter, dagsaktuella händelser och ämnen med nyhetsvärde är effektiva intresseväckare.
- Att väva in en nyhet i din inledning stärker intrycket av att det du kommer att presentera är relevant och hjälper till att dra in dina lyssnare.
- Du kan dessutom använda ditt nyhetsexempel som en referenspunkt i resten av din presentation för att göra det lättare för dina åhörare att minnas det du har talat om.
Tänk på att använda en nyhet som går att relatera till ditt ämne. Kopplingen behöver inte vara uppenbar, men den måste vara relevant, annars är risken att du snabbt tappar dina åhörare lika snabbt som du fångat dem. Utbildningar inom retorik och presentationsteknik 4.
- Våga vara drastisk Din inledning ska framkalla engagemang hos din publik, inte bara passivt lyssnande.
- Att fånga publikens uppmärksamhet är en förutsättning för att de ska bli engagerade.
- För att effektivt och snabbt fånga publikens uppmärksamhet kan du inleda med något uppseendeväckande eller oväntat.
Ett kontroversiellt påstående är ett vanligt sätt att göra en drastisk inledning på. Men se till att hålla dig på rätt sida av gränsen mellan kontroversiellt och stötande eller oväntat och opassande, så att du inte råkar förolämpa din publik.5. Börja i slutet Att börja i slutet är ett dramaturgiskt knep som skapar förväntan och nyfikenhet.
Börja med att berätta vad dina åhörare kommer att få ut av att lyssna på din presentation. Fokusera på värdeutbytet, snarare än att tala om vad du ska prata om. Kommer dina åhörare kunna göra något annorlunda eller få ett helt nytt perspektiv efter att ha lyssnat på dig? Här är det viktigt att du litar på ditt innehåll och att du har något värdefullt att säga, men tänk på att inte överdriva.
Om din presentation inte lever upp till ditt inledande löfte kan du förstöra snarare än att förstärka din egen trovärdighet.
Visa hela svaret
Hur kan en pitch se ut?
En pitch innebär att genom en kort presentation sälja in och övertyga mottagaren om värdet av din idé. Du skall få fram fördelarna med din idé genom att presentera varför den är viktigt, hur den fungerar och vem den förbättrar för. En pitch kan framföras både muntligt och skriftligt.
- Den ska vara tydlig och enkel.
- Pitchen kan med fördel kompletteras med olika former av visualiseringar både för att förtydliga och öka genomslaget hos mottagaren.
- Inom försäljning är en pitch ett förslag som ett företag presenterar för en presumtiv kund eller investerare.
- Wikipedia – En pitch kan användas i en mängd olika sammanhang där det gäller att sälja in sitt budskap.
Det kan innefatta att få en investering eller att landa ett nytt uppdrag. I denna artikel fokuserar vi på att sälja in dig och ditt förslag till en investerare. Många av momenten är desamma som för att sälja in ett uppdrag. Vill du fördjupa dig i en säljpitch rekommenderas ” En säljpitch som ger dig affärer “.
Visa hela svaret
Hur lång ska en pitch vara?
Hur lång ska en hisspitch vara? – En hisspresentation är i grund och botten ett 15–30-sekunders tal som förklarar vem du är, vad du gör och vad för typ av jobb du söker. Idealt ska den vara mellan 100 och 200 ord, eller fyra till fem meningar. Själva idén är att du ska kunna leverera din pitch under så lång (eller kort) tid som det tar för hissen att ta er dit ni ska.
Visa hela svaret