Hur Skickar Man Paket På Plick?
Köp & Sälj Second Hand Kläder Online De olika fraktalternativ vi erbjuder är; Postnord, Instabox, Dooris och Droppa, Nedan har vi listat hur alternativen fungerar och du som säljare kan få en uppfattning vilket som passar dig bäst. Droppa : Droppa använder sig av 7eleven och Pressbyrån för att skicka varor – ett smidigt och miljövänligt alternativ där man använder sig av transport som redan kör fram och tillbaka.
- Ta dig till din närmsta drop spot på 7-eleven eller Pressbyrån
- Visa upp den QR kod som du mottar när du valt fraktalternativ
- Packa in varan/varorna som du ska skicka i en miljövänlig påse som du får på plats.
Köparens adress finns redan registrerad hos Droppa och du behöver därför inte veta adress när du lämnar in din påse. Köparen får sedan sina varor levererade direkt till dörren.
- (När du droppar är det viktigt att tänka på att inte skicka ömtåliga föremål; glas, porslin, träprylar etc.)
- Under 500g = Small
- Mellan 500g och 2kg = Medium
- Mellan 2kg och 5kg = Large
- Postnord : När du bokar frakt med Postnord så väljer du först storlek på paketet du ska skicka – detta kan vi alltid hjälpa till att justera i efterhand om du skulle välja fel.
- Du mottar sedan en QR-kod som du visar upp hos ditt ombud när du lämnar in ditt paket – du som säljare behöver alltså ingen adress eller stå för fraktavgift – detta är redan inkluderat i QR-koden.
- När du lämnat in ditt paket hos ditt ombud så uppdateras statusen för paketet i appen inom 1 timme – utbetalning görs i samband med att ditt paket skickas och detta kan ta 1-2 arbetsdagar.
- Både säljare och köpa kan spåra paketet i appen på kvittosidan.
- Instabox : När du som säljare sålt en vara är det dags att boka frakt i Plick-appen, därefter får du välja vilket skåp du vill skicka paketet ifrån, när du gjort ditt val meddelas Instabox och därefter får du en länk via sms och mail.
I länken får du: – tillgång till att boka lucka för att lämna in ditt paket. Denna bokning gäller i en timme.
En kod på fyra siffror som du ska skriva på paketet. (Du behöver alltså inte skriva adress uppgifter på paketet.)
Slutligen får du även ett sms och ett mail med en kod som du använder för att öppna den lucka som du bokat. Dooris : När du väljer Dooris som fraktalternativ får du ett sms/mail med information om hur du bokar upphämtning av ditt paket. Du packar ihop ditt paket och märker det med en kod du fått via mail/sms och placerar det sedan utanför din dörr senast kl 23.00 så hämtas det upp av Dooris tidigt morgonen efter i samband med morgontidningen då Dooris använder sig av morgontidningarnas distributionsnät.
- Bor du i lägenhet placerar du paketet utanför din ytterdörr, och bor du i radhus/villa så placeras paketet bredvid eller i din postlåda (tänk på att postlådan då måste vara olåst).
- Paketet får väga max 5 kg och får inte vara större än 20x25x50 cm.
- Paketet levereras sedan till mottagarens adress och lämnas utanför dörren – detta innebär att det inte krävs någon signering vid överlämning av paketet
Leveransen sker under natten/tidig morgon oftast innan kl 07.00. Beroende på vart du bor så är leveranstiden inom 3-6 arbetsdagar. : Köp & Sälj Second Hand Kläder Online
Visa hela svaret
Contents
Hur lägger man upp på plick?
Appen är kärnan i Plick och ger helt klart bäst användarupplevelse. Det är med hjälp av appen som du laddar upp och editerar dina annonser. Du kan chatta med andra säljare, likea plagg du tycker om & följa personer vars stil du gillar. Appen har en inbyggd betallösning som gör det möjligt att handla direkt via kort.
Visa hela svaret
Kan man bli lurad på plick?
– Rapportera felet inom 24 timmar efter mottagandet av paketet, eller när paketet inte har levererats inom 7 dagar från det att paketet lämnats in till någon av våra fraktpartners. – Vid bedrägeri, göra en polisanmälan och skicka in en kopia av gjord anmälan och ärendenumret till plick.
Visa hela svaret
Är plick seriöst?
Nationellt bedrägericentrum uppger att 130 polisanmälningar har inkommit i år gällande annonsbedrägerier som initierats via Plick. Siffran för första kvartalet kan jämföras med att det totalt anmäls omkring 28 500 annonsbedrägerier på ett år i Sverige.
Visa hela svaret
Vem äger Plick?
Schibsted blir majoritetsägare i second hand-app Norska mediejätten Schibsted investerar i svenska Plick som erbjuder en marknadsplats och app för att köpa och sälja second hand-kläder och accessoarer. Plick grundades 2013 och har idag över en halv miljon användare.
Uppdaterad: 27 december 2021, 09:49 Publicerad: 27 december 2021, 09:27 “Det faktum att har visat en sådan tro på oss, ger oss ett stort förtroende för att fortsätta den spännande resa vi har inlett. De besitter kompetens som vi kan ta till oss och gör att vi kan skala vår verksamhet på den svenska marknaden”, säger Jimmy Heibert, vd och grundare av Plick, i ett uttalande.
Bolagets omsättning fyrfaldigades under 2020 till 588 000 kronor. Förlusten landade samma år på 3,8 Mkr. Plick är en investering i ett tidigt skede för Schibsted och kommer att fortsätta drivas som ett fristående företag. “Genom att investera i Plick satsar vi på grundarna bakom en av de viktigaste utmanarna på marknaden för “preloved fashion” bland unga konsumenter i Sverige.
Tjänsten passar väl in i Schibsteds strategi att erbjuda människor transaktionsbaserade marknadsplatser som gör det lättare att köpa och sälja begagnade varor. Det kompletterar också vårt syfte att bidra till en mer hållbar värld genom att ge människor möjligheter och hjälpa dem att göra smartare val.
Dessutom är de aktiva i Sverige som är Schibsteds största nordiska marknad, så det här är verkligen en bra match”, säger Christian Printzell Halvorsen, chef för nordiska marknadsplatser inom Schibsted. Läs mer: Läs mer: Två av tre konsumenter säger sig ha handlat begagnat under det senaste året, varav 20 procent uppger att den senaste varan de handlade var kläder.
Appar och hemsidor (omsättning 2020):Tradera (388 Mkr)Sellpy (232 Mkr) Affordable Luxury (16,7 Mkr)Aplace (3 Mkr) Plick (588 000 kr) Fysiska butiker (omsättning 2020):Arkivet (13,5 Mkr)Busfrö (6,2 Mkr) ReRobe (1,7 Mkr) Facebookgrupper (medlemmar):Labels We Love (46 900)Lyxloppis mode (72 100)Välgörenhetsorganisationer:Myrorna Erikshjälpen Röda korset Stadsmissionen Humana Emmaus Modeaktörer med second hand-satsningar:AcneFilippa KCare of Carl Natalie SchutermanOscar JacobsonZalandoHopeNudie JeansPeak Performance Na-kdPolarn O. PyretGina Tricot Lindex H&M-gruppen: COS, Weekday, & Other Stories och AfoundStora internationella aktörer Vestiare Collective Tise VinoKilo GrailedTrendsales DepopYaytradeEbayShpock Källa: Di Weekend / Di Digital
: Schibsted blir majoritetsägare i second hand-app
Visa hela svaret
Hur funkar Sellpy påse?
Beställ och packa din Sellpy – påse Sellpy -påsen kostar 19 SEK. I priset ingår porto hem till dig, frakt tillbaka när Sellpy -påsen är fylld och bedömning av varorna. Packa ner varor som du vill testa sälja för mer än 50 SEK på Sellpy och ryms i Sellpy -påsen. Den rymmer ca 75 liter och får väga max 15 kg.
Visa hela svaret
Hur tar man betalt på Plick?
Klädappen Plick går på offensiven med mediekapitalist i ryggen Ett bra sätt att hitta nyheter om startups är att kolla vilka av dem som annonserar i Stockholms tunnelbana. Det brukar betyda att riskkapitalbolaget Aggregate Media, som byter annonsutrymme mot aktier i techbolag, har investerat.
Så är fallet med second hand-appen Plick som nu går ut i en annonseringsoffensiv. Appen låter användarna ladda upp bilder på kläder de vill sälja – lite som på Tradera eller Blocket Mode. På senare tid har också aktörer som och gett sig in i segmentet. Och nu expanderar alltså även Plick på marknaden för second hand-kläder i mobilen.
“Det här är första gången vi går ut och pushar appen på allvar”, säger Plicks vd Jimmy Heibert. Appen har varit live i ett par år. Under den tiden har teamet arbetat med att, i lågt tempo, slipa på alla detaljer. “Vi har byggt den väldigt långsamt. Vi tyckte att det här segmentet var trångt redan när vi drog i gång.
Vi såg då att många konkurrenter tog in kapital och gick ut i medierna och blåste upp sig. Sedan gick det inget vidare för de flesta av dem. De brände sitt kapital och fick lägga ner. Vi har byggt det mer noga. I början tog vi bort 145 av de 150 annonser som lades upp, för att säkra kvaliteten på innehållet”, säger Jimmy Heibert.
Han säger att Plick idag har över aktiva 20.000 användare per kvartal, och att tjänsten varje dag har cirka 2.000 användare som är inne i appen. Bolaget finansieras dels av konsultbolaget Swace Digital som är storägare i Plick och som står för all teknikutveckling.
- I januari 2015 tog bolaget in 2,3 miljoner i riskkapital via crowdfundingsajten Fundedbyme.
- Största investerare i den rundan var Aggregate Media som gick in med cirka 1,3 miljoner kronor i Plick i en affär där bolaget bytte medieutrymme mot aktier som en del av crowdfundingen.
- Det är det medieutrymmet som bolaget nu har börjat utnyttja för nå fler användare.
“Vi märker att folk kommer tillbaka till tjänsten, eftersom de ser att det verkligen finns bra annonser i den. Det är ingen slump utan bygger på att vi har vårdat våra användarrelationer väldigt noga”, säger Jimmy Heibert. Har det inte blivit ännu mer trångt på marknaden på sistone? “Visst finns det många andra aktörer.
- Vi säger inte att vi är unika, utan vi menar att vi bygger en tjänst med hög kvalitet, som användarna kommer att stanna hos även om det kommer andra spelare som vill sno våra användare”.
- Plick har i dagsläget väldigt små intäkter, och användarna får använda tjänsten gratis.
- Planen är att i framtiden tjäna pengar genom att ta ut en avgift om 10 procent av transaktionen när en kund använder Plicks inbyggda betaltjänst för att sälja ett plagg.
Än så länge låter bolaget dock användarna göra upp om betalningen utanför appen. Jimmy Heibert säger att Plick siktar på att ta in en ny riskkapitalrunda på mellan 6 miljoner och 8 miljoner kronor till sommaren. : Klädappen Plick går på offensiven med mediekapitalist i ryggen
Visa hela svaret
Är Sellpy kläder tvättade?
Se till att alla kläder är ihopvikta och tvättade innan du skickar in. Smutsiga kläder med unken doft? Inte poppis, tillsammans skickar vi fräscht.
Visa hela svaret
Var är det bäst att sälja kläder?
På nätet dominerar appar som Tradera, Sellpy och Tise tillsammans med sajter som Vestiaire Collective, och facebookgrupper som Labels We Love (för skandinaviska varumärken) och Circle of Clothes.
Visa hela svaret
Varför är Sellpy så dyrt?
Publicerad 20 sep 2020 kl 21.00 250 kronor för ett glidmedel, när det egentligen kostar 60 kronor på Apoteket. Hur går det ihop när second hand ska vara billigare? Det undrar Instagramkontot “Scams of Sellpy” som samlar missarna på Sellpys Traderasida.
Att handla second hand är bra för både miljön och plånboken i många fall, och som konsument tar man ofta för givet att det är billigare att handla begagnat. Men Instagram-kontot “Scams of Sellpy” visar gångerna när det i stället är tvärtom – här är priserna höjda i jämförelse med butikspris när de läggs ut på Tradera.
Ett glidmedel säljs på Apoteket för 60 kronor, i Sellpys annons? 250 kronor. https://www.instagram.com/p/CENBJupjatS/?hidecaption=true https://www.instagram.com/p/CFJxbhDjp8G/ https://www.instagram.com/p/CD1oU57DE1N/ “Jag tycker att man ska återanvända saker i största möjliga mån, det är dock problematiskt att Sellpy väljer att prissätta så som de gör”, skriver personen som driver kontot.
Visa hela svaret
Vad får man inte sälja på Plick?
Plick är en social marknadsplats för second-hand kläder, skor och accessoarer. Alla annonser som publiceras på plick ska följa våra terms & conditions och vara second-hand. Det är inte tillåtet att sälja : Förfalskade föremål och piratkopior.
Visa hela svaret
Varför funkar inte Plick?
Har du glömt bort ditt lösenord kan du använda funktionen ‘återställ lösenord’. Klicka på ‘återställ lösenord’ i appens första-sida. Om du använder sajten klicka här. Tänk på att du ska ange den mejladress som du skapade ditt plick -konto med, annars kommer återställningslänken hamna fel.
Visa hela svaret
Hur skickar jag kläder till Sellpy?
Hur skickar jag in min Sellpy-påse? Bor du inte i ett område där vi hämtar Sellpy-påsen vid dörren skickar du in den till oss kostnadsfritt med PostNord. Skrivet av Sellpy Uppdaterades för mer än en vecka sedan Vi hämtar i dagsläget upp Sellpy-påsar i stora delar av Sverige. Här kan du se om vi hämtar på din adress > Bor du inte i ett område med upphämtning? Sellpy-påsen levereras då till dig med förbetald PostNord-fraktsedel som ligger löst i ordern. Klistra fast den — du hittar ditt närmsta ombud HÄR, Hur länger gäller fraktsedeln? Fraktsedeln är giltig i 3 månader från det att Sellpy-påsen beställdes. Datumet på fraktsedeln visar beställningsdagen och den är giltig i 3 månader från detta datum. När Sellpy-påsen har registrerats Så snart vi har mottagit och registrerat din påse hos oss får du en bekräftelse på mail. Hålla utkik på ditt Sellpy-konto där nedräkning till sortering visas.
Visa hela svaret
Hur lämnar man kläder till Sellpy?
2. Märkeskläderna – Sellpy. Perfekt sajt för att sälja begagnade märkeskläder. Du beställer hem påsar helt gratis som du sedan fyller med det som ska säljas. Sedan hämtas påsen vid din dörr och allt som värderar till mer än 50 kronor läggs ut till försäljning.
Tjänsten är kostnadsfri, men en del av pengarna från försäljningen går till betalning av tjänsten. Säljs din vara för upp till 500 kronor, får du 40 procent. Säljs varan för mer pengar, får du 90 procent av överskjutande belopp.10 kronor per utannonserad vara går till annonskostnad. Säljer du en vara för 200 kronor får du alltså behålla 70 kronor.
Är priset 750 kronor, får du behålla 415 kronor.
Visa hela svaret
Får man saker sålda på Sellpy?
Du får alltid tillbaka 40% av försäljningspriset från 50 SEK upp till 500 SEK, och 70% på delen över 500 SEK. Minus 10 SEK i annonskostnad.
Visa hela svaret
Får man sälja kopior på Plick?
6. Annonseringsregler – För att annonsera på Plick måste du följa våra regler för annonsering. Vad som anges i denna punkt avseende regler för annonsering ska inte uppfattas som komplett eller uttömmande utan endast exemplifierande. Du som användare är personligen ansvarig för din annons och ansvarar själv för att den information som du lägger in i annonser inte strider mot gällande lagar och regler eller av Plick uppställda regler.
Tillåtna varor Plick tillåter endast annonsering av kläder, skor, accessoarer och skönhetsprodukter. Beskrivning Annonstexten ska innehålla beskrivning av varan i annonsen. Annonstexter får inte kopieras från andra annonser. Det är inte tillåtet att använda sig av sökord eller taggar i annonsen som gör att användare får felaktiga annonsträffar eller som innebär otillåten användning av annans varumärke.
Bilder Bilder som publiceras ska vara relevanta för varan som annonseras. Det är inte tillåtet att ta bilder som inte tillhör dig utan tillåtelse. Sådana bilder kan vara skyddade under upphovsrättslagen. Stötande och kränkande innehåll Annonser som kan verka stötande eller kränkande för folkgrupper och/eller enskilda individer är inte tillåtna på Plattformen.
Bilder av kränkande, stötande eller uppseendeväckande karaktär tillåts inte. Underkläder Bilder på människor som visar underkläder är inte tillåtet. Publicering Plicks tjänst avseende annonsering anses fullgjord när annonsen har publicerats på Plattformen. Därefter måste du som användare plocka bort annonsen när du har sålt det som du har annonserat.
Granskning och kontroll Plick förbehåller sig rätten att granska samtliga annonser och att neka eller avlägsna en annons på grund av att den bryter mot Användarvillkoren, tredje parts rättigheter, annan rättslig reglering eller mot Plicks principer och anda.
Plick förbehåller sig rätten att justera annonstext om texten bryter mot annonseringsregler och annonsen efter ändringen är tillåten. Meddelandetjänst och kommentarsfält I Plicks meddelandetjänst kan du som har ett konto hos Plick skicka och ta emot meddelanden. På Plick finns det även möjlighet att lämna kommentarer på varor.
När du använder meddelandetjänsten visas ditt användarnamn för den du skickar och tar emot meddelanden från. När du skriver kommentarer kan andra användare se ditt användarnamn och din kommentar. På Plick förväntar vi oss att våra användare håller en god och trevlig ton, det är därför inte tillåtet att:
hota, trakassera eller i övrigt agera stötande mot annan användare; använda Plicks meddelandetjänst eller kommentarsfält för att utföra någon olaglig, vilseledande eller skadlig handling; eller i övrigt missbruka Plicks meddelandetjänst eller kommentarsfält, t.ex. genom att skicka skräppost eller andra oönskade meddelanden.
Plick kan filtrera, ta bort eller stoppa meddelanden och kommentarer med stötande eller otillåtet innehåll. Plick kan också stoppa meddelanden och kommentarer eller ta bort innehålls om strider mot Användarvillkoren eller som vi har skäl att anta strider mot gällande lagar och regler.
- Plick förbehåller sig rätten att stänga av användare som inte följer reglerna för meddelandetjänsten och kommentarsfältet eller som använder den på ett sätt som är till skada för Plick eller andra användare.
- Omdömen Plick tillåter användare att lämna omdömen om andra användare och av varor som annonseras av säljare via Tjänsterna, dessa omdömen kan komma att göras fritt tillgängliga på Plattformen.
Plick har regler kring vad man får skriva i ett omdöme och omdömen som bryter mot reglerna kan tas bort. Omdömen får inte innehålla:
personuppgifter; länkar, bilder eller skript; hets mot folkgrupp; pornografiskt material; hot, trakasserier eller olämpligt språk; eller reklam.
Det är inte tillåtet att inhämta eller lämna falska omdömen i syfte att påverka sin eller annans trovärdighet som säljare. Piratkopior och förfalskningar Det är inte tillåtet att annonsera piratkopior och förfalskningar på Plick. Sådan annonsering är olaglig och kan leda till straffansvar och skadeståndsskyldighet. När du säljer märkesprodukter ansvarar du för att varan är original.
Visa hela svaret
Hur funkar Plick Safe Pay?
Det hållbara skiftet letar sig så sakteliga in även i modevärlden. Här är några svenska aktörer som bygger sin affärsmodell på cirkulära flöden och förlänger livet på våra kläder.1. Sellpy Den svenska köp- och säljsajten Sellpy har skapat ett helt nytt sätt att återvinna våra gamla plagg och prylar.
- För 19 kronor får du hem en Sellpy-påse som kan fyllas med 15 kilo.
- Därefter skickas den kostnadsfritt till deras central, där allting sorteras.
- De varor som kan säljas fotas och läggs ut på Sellpy, Tradera och eBay i 24 europeiska länder.
- Det som inte anses intressant skickas tillbaka eller doneras till välgörenhet.
I regel får du ut 40 procent av försäljningspriset.2. Hack Your Closet Med Hack Your Closet får du tillgång till över 51 000 damplagg genom en prenumeration på 299 kronor i månaden. Varje månad dyker ett paket upp med 4-5 plagg, utvalda enligt din registrerade stilprofil.
- Vid nästa datum ställer du ut lådan igen och får en ny samtidigt som den hämtas upp.3.
- Plick En marknadsplats för kläder, skor och accessoarer.
- Du fotar själv och lägger upp en annons direkt i appen.
- Ontakten mellan köpare och säljare sker genom den inbyggda chatten, och betalningen sker genom den egna lösningen Plick Safe Pay.4.
Routine För den mer stilmedvetna konsumenten kan Routine vara ett intressant alternativ. För 695 kronor i månaden får du hem tre designerplagg som du kan behålla eller byta ut när som helst. Alla plagg tvättas och lagas av Routine,5. Gemme Om du har en massa snygga märkesplagg som inte används går det faktiskt att tjäna pengar på dem.
Visa hela svaret
Hur tar man betalt på Plick?
Klädappen Plick går på offensiven med mediekapitalist i ryggen Ett bra sätt att hitta nyheter om startups är att kolla vilka av dem som annonserar i Stockholms tunnelbana. Det brukar betyda att riskkapitalbolaget Aggregate Media, som byter annonsutrymme mot aktier i techbolag, har investerat.
- Så är fallet med second hand-appen Plick som nu går ut i en annonseringsoffensiv.
- Appen låter användarna ladda upp bilder på kläder de vill sälja – lite som på Tradera eller Blocket Mode.
- På senare tid har också aktörer som och gett sig in i segmentet.
- Och nu expanderar alltså även Plick på marknaden för second hand-kläder i mobilen.
“Det här är första gången vi går ut och pushar appen på allvar”, säger Plicks vd Jimmy Heibert. Appen har varit live i ett par år. Under den tiden har teamet arbetat med att, i lågt tempo, slipa på alla detaljer. “Vi har byggt den väldigt långsamt. Vi tyckte att det här segmentet var trångt redan när vi drog i gång.
Vi såg då att många konkurrenter tog in kapital och gick ut i medierna och blåste upp sig. Sedan gick det inget vidare för de flesta av dem. De brände sitt kapital och fick lägga ner. Vi har byggt det mer noga. I början tog vi bort 145 av de 150 annonser som lades upp, för att säkra kvaliteten på innehållet”, säger Jimmy Heibert.
Han säger att Plick idag har över aktiva 20.000 användare per kvartal, och att tjänsten varje dag har cirka 2.000 användare som är inne i appen. Bolaget finansieras dels av konsultbolaget Swace Digital som är storägare i Plick och som står för all teknikutveckling.
- I januari 2015 tog bolaget in 2,3 miljoner i riskkapital via crowdfundingsajten Fundedbyme.
- Största investerare i den rundan var Aggregate Media som gick in med cirka 1,3 miljoner kronor i Plick i en affär där bolaget bytte medieutrymme mot aktier som en del av crowdfundingen.
- Det är det medieutrymmet som bolaget nu har börjat utnyttja för nå fler användare.
“Vi märker att folk kommer tillbaka till tjänsten, eftersom de ser att det verkligen finns bra annonser i den. Det är ingen slump utan bygger på att vi har vårdat våra användarrelationer väldigt noga”, säger Jimmy Heibert. Har det inte blivit ännu mer trångt på marknaden på sistone? “Visst finns det många andra aktörer.
- Vi säger inte att vi är unika, utan vi menar att vi bygger en tjänst med hög kvalitet, som användarna kommer att stanna hos även om det kommer andra spelare som vill sno våra användare”.
- Plick har i dagsläget väldigt små intäkter, och användarna får använda tjänsten gratis.
- Planen är att i framtiden tjäna pengar genom att ta ut en avgift om 10 procent av transaktionen när en kund använder Plicks inbyggda betaltjänst för att sälja ett plagg.
Än så länge låter bolaget dock användarna göra upp om betalningen utanför appen. Jimmy Heibert säger att Plick siktar på att ta in en ny riskkapitalrunda på mellan 6 miljoner och 8 miljoner kronor till sommaren. : Klädappen Plick går på offensiven med mediekapitalist i ryggen
Visa hela svaret