Hur Gör Man Eftersändning Av Post?
Att anmäla en adressändring till Svensk Adressändring AB (SvAAB) är gratis. Däremot är lagring eller eftersändning av post till den nya adressen avgiftsbelagd. Adressändring kan även göras hos skattemyndigheten men dessa uppgifter når inte postoperatörerna.
- Det är viktigt att anmäla adressändring när man flyttar.
- Att anmäla adressändring till Skatteverket (ändring av folkbokföringsadress) kostar ingenting.
- Vill man begära eftersändning eller lagring av sin post får man vända sig till Svensk Adressändring AB (SvAAB) som tillhandahåller dessa tjänster mot betalning.
Fungerar inte eftersändningen bör man kontakta SvAAB:s kundtjänst och redogöra för vad som gått fel. De flesta postoperatörer i Sverige är anslutna till SvAAB och får regelbundet information om vilka personer som gjort adressändring och/eller beställt eftersändning eller lagring.
Visa hela svaret
Contents
Hur får man eftersändning av post?
Adressändring och eftersändning – se till att din post hamnar rätt vid flytt – Ska du byta eller har du nyligen bytt bostad? Adressändring och eftersändning sker via Adressändring, Med Eftersändning vid flytt får du möjlighet att eftersända din post under 12 månader.
Visa hela svaret
Måste jag beställa eftersändning?
Eftersändning av post – få din post till rätt adress – När du gör en flyttanmälan ändras din folkbokföringsadress, vilket är den adress myndigheter och vissa företag hämtar information från. Men alla företag hämtar inte informationen från Skatteverket, och därför kan det vara bra att ordna med eftersändning av post. Eftersändning av post kan i regel göras på två olika sätt.
Visa hela svaret
År flyttanmälan och adressändring samma sak?
När du ska flytta måste du göra en flyttanmälan hos Skatteverket. Adressändring, däremot, är tjänsten för dig som även vill få din post tillfälligt eller permanent eftersänd till din nya adress, pausa posten etc. Se vad som gäller för adressändring och flyttanmälan och få en checklista för din flytt här!
Visa hela svaret
Vad år en eftersändning?
Med tjänsten Eftersändning skickas all post vidare till den nya adressen under 12 månader, även om den gamla adressen står på brevet. Enkelt — Med Eftersändning slipper ni själva meddela alla verksamhetens nya adress. Säkert — Med Eftersändning vet du säkert att all viktig post kommer fram till din nya adress.
Visa hela svaret
Vad händer om jag inte har en adress?
bostadslös, var skriver man sig då? Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Man ska folkbokföra sig på den adress där man uppehåller sig eller har sin dygnsvila (). Detta kanske är svårt för dig om du byter adress ofta. Du kan folkbokföra dig på en väns adress om du vet att du ska bo där ett tag.
Därefter kan du anmäla en särskild postadress hos Skatteverket, och då ange en postbox om du hellre vill att din post ska komma dit. Du kan läsa mer om särskild postadresser via Skatteverket, Dina alternativ är annars att skriva dig hos kommunen där du uppehåller dig, vilket du kan läsa mer om på Skatteverkets hemsida,
De flesta frågor kring var du kan skriva dig kan Skatteverket svara på bättre än vad vi kan. Jag rekommenderar dig att kontakta dem för vidare vägledning i hur du ska göra i ditt specifika fall. Hoppas du har fått någon vägledning i dina frågor! Vänligen, : bostadslös, var skriver man sig då?
Visa hela svaret
Hur anmäler man adressändring?
När du ska flytta ska du göra en flyttanmälan till Skatteverket ( www.skatteverket.se/flytta ). När du anmäler flytt blir du folkbokförd på den nya adressen. Det är gratis och kan göras i Skatteverkets e-tjänst eller via pappersblankett. Gör din anmälan innan du ska flytta eller senast en vecka efter att du flyttat.
Då gäller din nya adress från den dag du flyttar in. Rätt adress i folkbokföringen innebär bland annat att myndigheter och många andra aktörer i samhället har din riktiga adress. Önskar du eftersändning av din post beställer du det hos svensk adressändring ( www.adressandring.se ). Notera att lägenhetsnumret är en del av din adress.
Lägenhetsnumret består av fyra siffror som visar på vilken våning, och var på våningen, som lägenheten finns. Du hittar lägenhetsnumret i ditt hyresavtal och i husets entré. Läs mer om nationella lägenhetsnummer här, Kom ihåg att du som är inneboende eller hyr en lägenhet i andra hand inte ska ange c/o i din flyttanmälan.
Visa hela svaret